Ви є тут

Підготовка майбутніх учителів початкової школи до полікультурного виховання учнів

Автор: 
Волик Лариса Віталіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
3405U003922
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ II
ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО
ПОЛІКУЛЬТУРНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ
2.1. Педагогічна технологія підготовки майбутніх учителів початкової школи до
полікультурного виховання учнів
В умовах глобалізації, інтеграції необхідно враховувати особливості
суспільно-історичного розвитку нашої держави, ментальність українців, глибоко
аналізувати наявні соціально-економічні та суспільно-політичні умови, вивчаючи
іноземний досвід, виявляти основні тенденції світового розвитку.
Найперспективнішою видається ідея інтенсифікації входження України в
європейські структури, яка утверджується як стратегічна лінія державної
політики.
Нові соціокультурні реалїї, які виникають, наявність нових комунікаційних
мереж, прозорість кордонів та міграція людей із одного континенту на інший,
призвели, частково, до руйнації традиційного поняття культури. Поняття
“культура” стає найактуальнішою і “наймоднішою” темою для наукових дискусій.
Безперечно, майбутній вчитель повинен бути відкритим до культурного
багатоманіття, здатним сприймати відмінність, як збагачення, долати стереотипи
поведінки та уникати негативних впливів, таких як дискримінація будь-якого
виду, розвивати емпатію та співпереживання, формувати адекватну поведінку. Тому
ми переконані, що метою підготовки майбутніх учителів до полікультурного
виховання учнів є формування в них полікультурної педагогічної компетентності.
Тому вбачаємо необхідним завданням розроблення авторської педагогічної
технології підготовки майбутніх учителів початкової школи до полікультурного
виховання учнів. Педагогічна технологія розглядається як аналог педагогічного
процесу, що розширює знання, допомагає змінювати і коригувати його перебіг, це
значно поглиблює можливості процесу пізнання об’єкту дослідження, уможливлює
створення узагальненої, абстрактної картини процесів, які в ньому відбуваються,
адже дозволяє виділити необхідні для вивчення особливості об’єкта і висвітлює
ознаки, зв’язки, відношення елементів у вигляді простої наочної форми, зручної
для аналізів та висновків.
Поняття технологія у перекладі з гр. techne – означає мистецтво, майстерність,
уміння, а logos –  вчення. В українському педагогічному словнику за редакцією
С.У.Гончаренка технологія навчання розглядається як “системний метод створення,
застосування й визначення всього процесу навчання і засвоєння знань, з
урахуванням технічних і людських ресурсів та їх взаємодій, який ставить своїм
завданням оптимізацію освіти” [43, 331].
Ми стоїмо на позиції П.І.Сікорського, який розглядає педагогічну технологію, як
моделювання змісту, форм і методів навчально-виховного процесу згідно з
поставленою метою. Дослідник визначає такі навчальні компоненти педагогічної
технології, які є на його думку визначальними: педагог, учні, зміст, методи,
форми, засоби. Автор переконаний, комбінації навчальних компонентів у їх
взаємодії утворюватимуть різні педагогічні технології [176 , 236].
Питання проектування педагогічних технологій розглядає В.Афанасьєв, який
виокремлює структурні одиниці моделі технології, яка реалізується [10].
Авторський підхід до розробки педагогічної технології підготовки майбутніх
учителів до полікультурного виховання учнів передбачає врахування таких
структурних складових: загальна характеристика розробленої педагогічної
технології, визначення результату, цілей, розробка вимог та критеріїв,
структури технологічного процесу, виокремлення технологічних принципів та
розроблення технологічної схеми.
Алгоритм послідовності її розробки зобразимо схематично (рис.2.1.1):
 ПТ ПМУПШПВУ
1
ЗХР ПТ 2
РЦ ВК ПТ 3 4 5
С ТП ТП ПТ ТС ПТ
Рис. 2.1.1 Схема послідовності розробки технології підготовки майбутніх
учителів початкової школи до полікультурного виховання учнів:
1 – ЗХР ПТ – загальна характеристика педагогічної технології підготовки
майбутніх учителів початкової школи до полікультурного виховання учнів.
2 – РЦ ВК ПТ – окреслення результатів, цілей, розробка вимог та критеріїв
готовності майбутніх учителів початкової школи до полікультурного виховання
учнів.
3 – С ТП– визначення структури технологічного процесу.
  4 – ТП ПТ – виокремлення технологічних принципів.
5 – ТС ПТ – розроблення технологічної схеми педагогічної технології підготовки
майбутніх учителів початкової школи до полікультурного виховання учнів.
Педагогічна технологія підготовки майбутніх учителів початкової школи до
полікультурного виховання учнів не є власне самоціллю, а виступає основою
розробки ряду положень для оптимізації професійного розвитку майбутніх учителів
початкової школи. Для її впровадження необхідно ураховувати специфіку
підготовки майбутніх фахівців, визначення педагогічних умов для її успішної
реалізації в навчально-виховний процес.
Ми вказували неодноразово, що результатом високого рівня підготовленості
майбутніх учителів початкової школи буде виступати сформованість у них
полікультурної педагогічної компетентності, тому однією із цілей буде виступати
функціональне поєднання мети підготовки майбутніх учителів початкових класів з
трьома підходами до формування полікультурної педагогічної компетентності.
Відповідність професійно-педагогічного виховного впливу соціокультурним умовам,
що враховуються у розробці куррікулума, його цілей та змісту.
Систематичність у підготовці майбутніх учителів початкової школи до
полікультурного виховання учнів вимагає мобілізації можливостей і засобів усіх
суспільних інститутів. У вищому навчальному закладі цей процес може відбуватися
цілеспрямов