Ви є тут

Економічні умови реформування вищої освіти в період трансформації економіки України.

Автор: 
Плахотнікова Лариса Олександрівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U003227
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЗМІНИ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ В СУЧАСНИХ УМОВАХ
РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
2.1. Вплив трансформації економіки України на реформування системи вищої освіти
Розв’язання питання щодо визначення напрямів розвитку та удосконалення процесу
реформування системи вищої освіти безперечно пов’язане з подальшим аналізом
впливу трансформації економічної системи України на діяльність вищої освіти, що
було певною мірою уже обґрунтовано у попередніх розділах.
Темпи розвитку процесів глобалізації та інтеграції світової економіки вплинули
на економічну систему України через зміну міжнародної політики країни, вектор
якої був спрямований на розвиток відкритих багатосторонніх відносин на всіх
пріоритетних напрямках з Європейським Союзом, Росією та Сполученими Штатами
Америки тощо. Намагання інтегруватися у світову систему економічних відносин
зумовили більшу відкритість економічної системи нашої країни та спричинили
зміни внутрішніх економічних умов. Це проявилося у обсягах торгівлі товарами і
послугами, експорт-імпорт яких у 2004 році порівняно із 1996 роком зріс майже у
2,2 рази. Найбільшими обсягами відзначився імпорт послуг, який виріс у 2004
році порівняно з 1994 роком в 6,6 рази [145,с.269-279], [118,с.307-313]. В його
структурі переважають транспортні, туристичні, будівельні, страхові, фінансові,
комп’ютерні послуги та послуги зв’язку і свідчать про зростаюче значення
наукомісткої продукції визначаючи потребу внутрішнього ринку праці у
висококваліфікованих фахівцях і тим самим зумовлюючи зміни в системі вищої
освіти – в структурі спеціальностей, в обсягах підготовки фахівців за певними
спеціальностями, в попиті на ринку освітніх послуг тощо. Охоплюючи всі сфери
життя суспільства, інтеграційні процеси, знаходять своє відображення як у
світовій системі вищої освіти загалом, так і у вітчизняній зокрема.
Говорячи про вплив зовнішніх економічних умов на систему вищої освіти необхідно
відзначити їх взаємозв’язок, що проявляється через особливості внутрішнього
ринку праці та зумовлює певні тенденції зовнішньої трудової міграції осіб з
вищою освітою. В останні п’ять років (за офіційною статистикою) спостерігається
зменшення виїзду фахівців вищої кваліфікації за межі України. Це зумовлено, як
на нашу думку, поступовим зростанням попиту на інтелектуальну працю. Адже у
2004 році виїхали лише 87 докторів та кандидатів наук (у порівнянні з 2000
роком в якому чисельність цієї категорії становила 151 особу) [145,с.352]. На
жаль безробіття серед висококваліфікованих спеціалістів, низька оплата праці,
високий рівень майнового розшарування у поєднанні з відсутністю суттєвого
прошарку середнього класу, який є гарантом соціальної стабільності і прогресу,
зумовлює міграції “інтелекту”, тобто відтік за кордон найбільш освіченої і
мобільної робочої сили. Постачання кращих ресурсів праці до інших країн
свідчить про неефективне їх використання в Україні, втрату коштів за отриману
освіту та знижує конкурентоспроможність власної економіки, звужує перспективи
розвитку інтелектуального та фізичного потенціалу суспільства.
Вплив зовнішніх економічних умов відбувся також через суттєва зростання
інвестицій у економіку України, які за остання десять років збільшились на
7870,4 мільйона доларів США, в тому числі і на освіту. Так, прямі іноземні
інвестиції в освіту у 1995 році складали 0,9 млн. дол. США, а в 2004 році – 3,5
млн.дол. США. Зокрема, за останні роки укладено 128 угод різного рівня на
основі яких Міністерство освіти і науки України співпрацює із 68 країнами
світу. У рамках програми Європейського союзу ТЕМПУС Міністерством освіти і
науки України реалізовано 126 проектів про співпрацю в галузі освіти із
загальним бюджетом понад 27 мільйонів євро, а в нашій державі на початок
2004/05 навчального року навчалося 22,7 тисяч студентів з числа іноземних
громадян із 110 країн світу [145,с.480].
Такі процеси не могли не вплинути на діяльність системи вищої освіти і призвели
до динамічнішої і більш досконалої міжнародної співпраці у цій сфері. За
останні роки значно розширилися контакти освітян та навчальних закладів з
колегами та партнерськими закладами розвинутих демократичних країн, це
стосується як професорсько-викладацького складу, так і аспірантів, студентів.
Важливе значення має той факт, що Міністерством освіти і науки України було
підписано Болонську декларацію 19 травня 2005 року, яка вимагає радикальної
модернізації змісту освіти. Такі форми співробітництва дозволяють не лише
підвищити ефективність освітньої діяльності, а й забезпечити більш ефективне
використання наукового потенціалу вищих навчальних закладів України в сучасних
умовах [27], а також залучити досвід розвинутих країн світу у цій сфері з метою
модернізації вітчизняної системи вищої освіти у відповідності з європейськими
стандартами освіти. Україна, через систему вищої освіти, відповідним чином, все
більше стає повноправним суб’єктом Європейського освітнього простору.
Розширення міжнародного обміну технологіями та інформацією суттєво вплинуло на
розвиток внутрішньої інформаційної інфраструктури України. Розвиток різних
видів зв’язку та міжнародної торгівлі цими послугами були піднесені на новий
щабель для різних галузей економіки, в тому числі і галузі освіти. В процесі
бурхливого розвитку впроваджуються нові технології навчання, що передбачають
використання сучасних засобів обчислювальної та телевізійної техніки:
дистанційне навчання, телекомунікаційні технології, мультимедійні засоби,
Інтернет тощо. В сучасних умовах надійна інформація та інформаційні технології
стали одним з вирішальних чинників конкуренції, а якісна інформація дає змогу
впроваджувати нові методи управл