Ви є тут

Розвиток творчих здібностей старшокласників у процесі навчання інформаційних технологій розв’язування математичних задач

Автор: 
Вінниченко Євгеній Федорович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U004565
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ II. Методичні основи побудови процесу навчання інформаційних технологій
розв’язування математичних задач.
2.1
Організація проведення занять з вивчення інформаційних технологій розв’язування
математичних задач … … … … …
83
2.2
Система математичних задач, спрямована на розвиток творчих здібностей
особистості … … … … …… … … … … … …… …
101
2.3
Виникнення помилок при використанні педагогічних програмних засобів та шляхи їх
усунення … … … … … … …
167
2.4
Організація та результати педагогічного експерименту … …
190
Висновки до ІІ розділу ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
... ... ... ... ... ... ... ...
201
Загальні висновки … … … … … … … … … … … … … … … … … … …
202
Список використаних джерел … … … … … … … … … … … … … … …
207
Додатки … … … … … … … … … … … … … … … … … … … …… …
226
ВСТУП
Сучасний стан суспільно-політичного та економічного розвитку, перехід від
постіндустріального до інформаційного суспільства вимагає не просто все більше
кваліфікованих спеціалістів, а фахівців, які здатні були б приймати самостійні,
відповідальні рішення, швидко орієнтуючись в оточуючому середовищі. Звичайно,
такий фахівець не може постійно користуватись набором стандартних шаблонів при
прийнятті рішень, а повинен знаходити нестандартні, творчі підходи.
Формуванням особистості такого фахівця повинні опікуватись всі ланки
суспільства – сім’я, школа, професійні навчальні заклади. Шкільне виховання тут
посідає далеко не останню роль, оскільки саме школа формує науковий світогляд
дитини, вчить одержувати знання, проводити їх аналіз та синтез, узагальнення та
конкретизацію, класифікацію та систематизацію, робити на цій основі логічні
висновки, що ведуть до прийняття рішення. Особливо важливим в цьому відношенні
є шкільні курси інформатики і математики як наук, при вивченні яких на передній
план в першу чергу виступає все вищеназване.
Однак з точки зору сучасної дидактики та психології оволодіння самим змістом
курсу дисципліни не веде автоматично до розвитку мислення чи творчих здібностей
учнів, їх необхідно сформувати. Проблема формування особистості
старшокласників, розкриття їхнього творчого потенціалу, в тому числі на уроках
інформатики та математики, вимагає пошуку нових підходів до удосконалення
змісту, форм, методів та засобів навчання.
На сьогодні в багатьох країнах світу відбувається поступовий перехід від
постіндустріального суспільства, тобто такого, в якому основою розвитку
вважається техніка виробництва, до інформаційного суспільства – в якому на
перший план виходить володіння різноманітними наукоємними технологіями, зокрема
інформаційними. І це не дивно, оскільки саме стрімкий розвиток техніки взагалі
і обчислювальної техніки зокрема, широке впровадження її в усі галузі
життєдіяльності людини, включаючи матеріальне і нематеріальне виробництво,
застосування інформаційних технологій призводить до значного підвищення
ефективності діяльності людини. Одночасно, вимоги до рівня та об’єму знань та
вмінь кваліфікованих спеціалістів багатьох галузей настільки зросли, що з
використанням лише традиційних методик навчання неможливо підготувати достатню
кількість таких спеціалістів.
Використання інформаційних технологій в процесі навчання дозволяє значно
підвищити його ефективність. За допомогою комп’ютера з відповідним чином
дібраним програмним забезпеченням вчитель може застосувати різноманітні методи
навчання, навіть ті, які в традиційних методичних системах навчання
незастосовні або використовуються зі значними обмеженнями. Використання засобів
мультимедіа дозволяє не тільки підвищити наочність навчання, а і підсилити
зацікавленість учнів у навчанні, що в свою чергу сприяє активізації
пізнавальної діяльності, спонукує учнів до набуття нових знань.
Застосування педагогічних програмних засобів (ППЗ) дозволяє знайти нові шляхи
переходу від репродуктивного характеру навчальної діяльності до творчого
дослідницького характеру розв’язування задач, коли на перший план виступає
постановка задачі, побудова математичної моделі, аналіз одержаних за допомогою
комп’ютера результатів, синтез і обґрунтування відповідних висновків. Власне
технічні операції, які зазвичай займають найбільше часу в процесі навчання,
перекладаються на комп’ютер. При цьому значно розширюється коло задач, що
можуть бути запропоновані учням. Це дає можливість широко використовувати
диференціацію навчання та застосовувати індивідуальний підхід до кожного учня,
що підвищує їхню самостійність у відшуканні шляхів розв’язування задач,
прийнятті відповідних рішень. Такий підхід дозволяє вчителеві не орієнтуватись
на “середнього” учня, тим самим зменшуючи вимоги до сильних та перевантаження
слабіших, а добирати адекватний рівень вправ для кожного, поступово розкриваючи
його творчий потенціал.
М.І.Жалдак вважає, що педагогічно обґрунтоване навчання учнів з використанням
засобів інформаційних технологій навчання, яке враховує психологічні
особливості розвитку дитини, сприятиме становленню учня як особистості,
оскільки збільшується самостійність, пізнавальна активність школярів,
розкриваються їхні індивідуальні творчі здібності [70].
Однак, незважаючи на наявність значної кількості різноманітних педагогічних
програмних засобів, широкого використання у навчальному процесі в школі
комп’ютерно-орієнтовані методичні системи навчання ще не набули. Це пояснюється
багатьма причинами: відсутність відповідної матеріальної бази, недостатньо
досліджені психолого-педагогічні проблеми комп’ютерної підтримки
навчально-пізнавальної діяльності тощо. Між вченими нема єдиної думки відносно
використання комп’ют