Ви є тут

Маркетингове забезпечення управління конкурентоспроможністю продукції (за матеріалами молокопереробних підприємств України)

Автор: 
Джемелінська Леся Віталіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
3407U000043
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
АНАЛІЗ ВПЛИВУ ФАКТОРІВ РИНКОВОГО СЕРЕДОВИЩА НА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ МОЛОЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ
2.1. Дослідження стану ринку молочної продукції України

Конкуренція на ринку молочної продукції заставляє виробників постійно проводити дослідження ринку, здійснювати пошук нових технологій та матеріалів для виробництва конкурентоспроможної продукції.
Ринок молочних продуктів можна розділити на наступні сегменти: молоко, кефір, сметана, вершки, сири, кисломолочні продукти, йогурти, збагачена біо-продукція (біо-кефіри, біо-йогурти), творог, десерти, тваринне масло та інше.
Діяльність молокопереробних підприємств в умовах конкуренції, повинна бути стратегічно керованою, орієнтованою на досягнення нових рішень, створення нових цінностей з урахуванням європейських та світових стандартів, задоволення нових потреб споживачів.
Розвитку молокопереробної галузі країни, виробництву молочної продукції присвячені праці багатьох вітчизняних науковців та дослідників [51 - 61]. Питанню конкуренції присвячено публікації [62 - 69]. Але автором не було знайдено робіт присвячених аналізу інноваційної діяльності молокопереробних підприємств та її ролі в управлінні конкурентоспроможністю молочної продукції.
В умовах конкуренції як на внутрішньому ринку, так і на зовнішніх ринках особливо гостро встала проблема підвищення конкурентоспроможності вітчизняної молочної продукції, що є найважливішим фактором успіху в конкурентній боротьбі.
З точки зору маркетингу, ринкова конкуренція - це боротьба підприємств за право знайти свого покупця і за можливість збувати продукцію на найбільш вигідних умовах і отримувати максимальний прибуток. Конкурентна боротьба є складовою частиною маркетингової діяльності підприємств.
Конкурентна боротьба, яка виникає на ринку молочної продукції, залежить не тільки від кількості підприємств, продукція яких реалізується на ринку, а й від умов конкурентної ситуації на ринку, кон'юнктури ринку, яка характеризується співвідношенням попиту і пропозиції. При вивченні динаміки попиту і пропозиції, доцільно використовувати наступні методи: балансовий (баланс попиту і пропозиції), співвідношення показників динаміки зміни попиту та пропозиції, а також побічний (за допомогою показників експертних оцінок).
На конкурентоспроможність молочної продукції впливають як зовнішні так і внутрішні фактори. До загальних зовнішніх факторів, які впливають на конкурентоспроможність молочної продукції в умовах ринку, відносяться динамізм економіки, ефективність промислового виробництва, стан ринку та фінансової системи, трудові ресурси, роль держави в забезпеченні конкурентоспроможності нововведення, інфраструктура, мотивація торгової діяльності, соціально-політична обстановка. До внутрішніх факторів відносяться цілі маркетингу, вибір цільового ринку, структура та організація маркетингу, контроль на підприємстві.
Конкурентоспроможність молочної продукції являється комплексною характеристикою і залежить від таких показників:
* величини попиту на ринку;
* наявності вільних ніш на ринку;
* співвідношення між параметрами якості молочної продукції і відповідними параметрами якості продукції - конкурентів на ринку;
* співвідношення між прогнозованою ціною продукції, що пропонується для випуску, з урахуванням витрат виробництва, обороту і очікуваним прибутком і діючими цінами;
* можливості заміщення, витіснення молочної продукції іншими аналогічними видами продукції.
Показник конкурентоспроможності продукції оцінюється за наступними узагальненими характеристиками: якістю виготовленої продукції; ціною; просуванням; збутом.
Якість виготовленої продукції і ціна мають відношення переважно до забезпечення конкурентоспроможності молочної продукції в процесі її виробництва, з врахуванням економічної, фінансової і технологічної характеристик підприємства. А умови просування та реалізації продукції головним чином пов'язані з конкурентоспроможністю реалізованої продукції і проявляються на ринках.
На наш погляд, повністю оцінити конкурентоспроможність молочної продукції можна тільки з урахуванням вимог споживачів, виробника, проведення бенчмаркінгу продукції, та аналізу конкурентної ситуації на ринку.
Важливою складовою оцінки конкурентоспроможності є ринок - місце де здійснюється процес реалізації конкурентоспроможної молочної продукції з урахуванням властивостей самого об'єкту оцінки, ступеня задоволення запитів споживачів, економічних аспектів придбання і споживання даної продукції, інтересів виробника - економічної ефективності виробництва й реалізації продукції.
До факторів, що впливають на зміну попиту на молочну продукцію можна віднести:
* відповідність галузевим та міжнародним стандартам;
* якість продукції;
* забезпечення високої якості обслуговування в процесі продажу;
* величина витрат на впровадження ОПВ;
* технічний рівень молокопереробного підприємства;
* швидкість освоєння;
* транснаціональна діяльність підприємства;
* ціна продукції;
* сегмент ринку;
* витрати на рекламу;
* рівень професійної підготовки кадрів.
Необхідно також враховувати зовнішні фактори, які впливають на попит аналізованого виду молочної продукції, до яких відносяться: стан економіки, політична обстановка, правова база, екологічна обстановка, технічний прогрес, співвідношення на ринку різних видів продукції, дієвість реклами, доходи споживачів, наявність замінників даної продукції.
Вплив вище перерахованих факторів на зміну попиту при створенні конкурентоспроможної продукції може бути визначений шляхом експертної оцінки. Тенденція зміни попиту може бути прямою, зворотною, специфічною.
Для неформальної оцінки ринкової кон'юнктури доцільно провести якісну експертну оцінку з включенням таких показників, як кількість поставленої, проданої та нереалізованої продукції. На основі проведеного аналізу можна зробити висновок щодо стану попиту на молочну продукцію на ринку.
Найважливішим завданням підприємства є оцінка рівня задоволення потреб спожива