Вы здесь

Формування естетичних почуттів старшокласників на основі взаємодії мистецтв у процесі вивчення літератури.

Автор: 
ОВДІЙЧУК Лілія Миколаївна
Тип работы: 
Дис. канд. наук
Год: 
2005
Артикул:
0405U002985
129 грн
Добавить в корзину

Содержимое

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА РОБОТА
З ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ЕСТЕТИЧНИХ ПОЧУТТІВ
СТАРШОКЛАСНИКІВ ШЛЯХОМ ВЗАЄМОДІЇ МИСТЕЦТВ
ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ЛІТЕРАТУРИ

2.1. Підготовка та проведення констатувального експерименту

Аналіз процесу естетичного виховання в школі, зокрема формування естетичних почуттів як психолого-педагогічної і методичної проблеми, визначив хід нашої експериментальної роботи.
Дослідження проводилося протягом трьох етапів.
На першому етапі ( 1999-2001) вивчалася філософська, естетична, психолого-педагогічна, літературознавча, мистецтвознавча та методична література з проблеми дослідження, визначалися вихідні теоретичні положення: об'єкт, предмет, мета, завдання, робоча гіпотеза, методи дослідження; проводився констатувальний експеримент із метою виявлення рівня сформованості естетичних почуттів старшокласників.
На другому етапі (2001-2004) визначалися теоретичні засади дослідження, розроблялася та теоретично обґрунтовувалася методична система формування естетичних почуттів старшокласників на основі взаємодії мистецтв під час вивчення літератури, проводилося експериментальне навчання з метою перевірки запропонованої методики.
На третьому етапі (2004-2005) опрацьовувалися результати дослідження, систематизувалися й узагальнювалися матеріали формувального есперименту.
На підготовчому етапі педагогічного експерименту ставилися такі завдання:
- визначити мету і тему дослідження;
- узагальнити педагогічний досвід і стан викладання літератури із досліджуваної проблеми;
- визначити класи і школи для проведення констатувального експерименту;
- визначити ставлення вчителів та учнів до уроків комплексного застосування мистецьких творів під час вивчення літератури;
- встановити рівень володіння старшокласниками теоретичними знаннями про естетичні категорії та естетичні почуття;
- розробити тематику усних і письмових робіт, анкет для учнів та вчителів.
У ході констатувального експерименту розв'язувалися такі завдання:
- визначалися психолого-педагогічні та методичні передумови формування естетичних почуттів старшокласників на уроках літератури;
- визначалися критерії для з'ясування рівнів сформованості естетичних почуттів старшокласників;
- здійснювався пошук шляхів ефективного впливу на естетичні почуття школярів засобами різних мистецтв;
- визначався рівень теоретичних знань учнів про естетичні категорії, естетичні почуття; з'ясовувалася ґрунтовність оволодіння учнями понятійним апаратом;
- теоретично обґрунтовувалася методика формувального експерименту.
Методи, за допомогою яких здійснювався констатувальний експеримент: анкетування, тестування, спостереження, опитування, аналіз усних та письмових робіт, бесіди з учителями та учнями.
Програма експериментальної роботи над формуванням у старшокласників естетичних почуттів за допомогою різних видів мистецтв на уроках літератури розроблялася на основі результатів останніх наукових досліджень у галузі літературознавства, мистецтвознавства, педагогіки, психології, методики викладання літератури.
Оскільки у 9-11 класах у загальноосвітніх школах із предметів художньо-гуманітарного циклу викладається лише українська і світова література, то гармонійний вплив на естетичну свідомість, зокрема на естетичні почуття, можливий і бажаний під час вивчення літератури через ознайомлення з різними видами мистецтв на основі їхньої взаємодії.
Аналіз програмового матеріалу виявив, що взаємодія мистецтв доречна під час вивчення оглядових тем, біографії письменника та художнього твору.
Вивчення оглядових тем за програмою передбачає ознайомлення старшокласників з історико-літературним та культурним процесом, а отже, із мистецькими надбаннями цього періоду: музичними, живописними, архітектурними та іншими творами. Проте знайти такий матеріал вчителю у сучасних умовах буває нелегко, хоча така взаємодія мистецтв на основі стильової єдності комплексно впливає на естетичне сприйняття і переживання учнів, збагачує їх духовно, сприяє грунтовному засвоєнню програмового матеріалу.
До навчальних програм введено багато творів, змістом яких є розкриття специфіки інших видів мистецтв. Часто музичні п'єси, картини живопису, скульптурні, архітектурні пам'ятки є художніми образами у літературних творах, наприклад, у оповіданнях "Іmpromtu phantasie", "Valse melancolique" О. Кобилянської, п'єсі "Патетична соната" М. Куліша, поезіях "Вальс" Б. Олійника, "Шопен" М.Рильського, "До мого фортепіано" Лесі Українки, "Блискоче ніч перлиною Растреллі" Ліни Костенко, проте переважна більшість вчителів не мають досвіду використання мистецьких аналогій, недостатньо володіють відповідними знаннями з мистецтвознавства та естетики, тому не вміють добре "читати" музичні, живописні, скульптурні твори.
Сприяє збагаченню естетичних почуттів старшокласників використання на уроках вивчення особи письменника улюблених творів митця. Проте аналіз відвіданих уроків засвідчив, що використання мистецьких творів (аналогій) носить випадковий принагідний характер, аналіз відбувається без урахування специфіки різних видів мистецтва. Опитування вчителів та учнів показали, що школярі малознайомі з мистецькими аналогіями до літературних творів та естетичними і мистецькими уподобаннями письменників, за незначним винятком. Біографія письменника викладається здебільшого за традиційним методом шкільної лекції, акцент робиться на фактах, датах; матеріал орієнтований на розкриття основних етапів життя і творчості без врахування емоційного компонента, естетичних уподобань і смаків митця.
З метою вивчення стану сформованості естетичних почуттів старшокласників у міських та сільських школах було проведено констатувальний експеримент. У процесі дослідження з'ясовувалися позитивні і негативні сторони, труднощі процесу формування естетичних почуттів шкільної молоді на уроках літератури за допомогою різних видів ми