Вы здесь

Гігієнічна оцінка умов і організації навчання дітей в міських та сільських загальноосвітніх навчальних закладах у період реформування освіти України

Автор: 
Махнюк Валентина Михайлівна
Тип работы: 
Дис. канд. наук
Год: 
2007
Артикул:
0407U004146
129 грн
Добавить в корзину

Содержимое

Розділ 2
МЕТОДИ І ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ
2.1 Організація досліджень
Відповідно до поставлених мети і завдань роботи дослідження були проведені за
наступними 4 етапами:
Мета першого етапу (1998-1999 рр.) полягала в обґрунтуванні проблеми, що
підлягала аналізу і розробці програми дослідження. На цьому етапі вивчалися
науково-теоретичні, гігієнічні, соціальні і біологічні аспекти впливу чинників
внутрішньошкільного середовища та позанавчальних факторів на стан здоров’я
дітей і підлітків, сучасна концепція їх перебування в умовах навчального
закладу до початку реформи освіти. Були визначені мета, завдання, об’єкт,
предмет і програма дослідження, відібрані адекватно поставленим цілям методи та
методики для обстеження школярів.
Другий етап досліджень (1999-2000, 2001-2002 роки) в основному був присвячений
проведенню констатуючого експерименту. Його мета полягала у збиранні і обробці
інформації про матеріально – технічну базу загальноосвітніх навчальних
закладів, їх санітарно-гігієнічну оцінку у період проведення реформи освіти,
вивченні показників стану здоров’я дітей і підлітків, функціонального стану
нервової системи організму, способу життя, матеріально-побутові умови тощо. Для
аналізу матеріалів, що були отримані під час проведення другого етапу
досліджень, використовувались методи варіаційної статистики.
Мета третього етапу полягала у гігієнічній оцінці організації навчання міських
та сільських загальноосвітніх навчальних закладів в умовах реформи освіти, що
надає можливість обґрунтувати необхідність створення оптимальних умов для
адекватного перебігу адаптаційних ресурсів школярів до сучасних умов навчання,
підвищення рівня розумової та фізичної працездатності.
Четвертий етап – оцінка ефективності запропонованих заходів шляхом порівняння
ряду показників здоров’я та функціонального стану організму учнів, що були
вивчені і визначені до і під час впровадження реформи.
Відповідно до програми досліджень:
– вивчено зміни в стані матеріально-технічної бази сільських і міських
загальноосвітніх шкіл під час переходу освіти на нові зміст, структуру і 12
річний термін навчання. Виявлені особливості організації навчання та його
гігієнічне і медичне забезпечення;
– вивчено стан здоров’я, зрушення у функціональному стані організму учнів під
час навчання в умовах сільських і міських державних загальноосвітніх шкіл при
переході освіти на нові зміст, структуру і 12 річний термін навчання.
Дослідження проведено в динаміці навчальних років 1998-1999, 2001-2002;
2002-2003, тобто до початку та під час проведення реформи освіти;
– проведено вивчення умов життєдіяльності міських та сільських школярів, спосіб
їх життя, шкідливі звички та їх вплив на самопочуття;
– вивчено особливості адаптації дітей і підлітків в умовах загальноосвітніх
навчальних закладах.
У ході виконання дисертаційної роботи застосовувались методи епідеміологічного
вивчення здоров’я школярів, санітарно-гігієнічного обстеження загальноосвітніх
навчальних закладів, лабораторно-інструментальні, соціологічні,
психофізіологічні, статистичні методи досліджень. Інформація про обсяг
досліджень надано у таблиці 2.1.
Таблиця 2.1
Методи і обсяг виконаних досліджень
Перелік методів досліджень
Кількість об’єктів, досліджень
1. Усього обстежено міських і сільських ЗНЗ за програмою санітарно-гігієнічного
обстеження ЗНЗ України за єдиною уніфікованою схемою
15013 ЗНЗ
2. Статистична звітність МОЗ України за ф.18 "Звіт про фактори навколишнього
середовища, що впливають на стан здоров’я населення" за 1997-2003 рр.
22,1 тис. ЗНЗ
3. Статистична звітність МОЗ України за показниками здоров’я школярів за 1997,
2001-2003 рр.
відносно всіх дітей шкільного віку України
4. Дослідження в міських і сільських ЗНЗ, відібраних для поглибленої оцінки
санітарно-гігієнічного стану за поглибленою програмою обстеження
санітарно-гігієнічного стану ЗНЗ (за 114 показниками)
96
5. Вивчення показників здоров’я школярів у 96 ЗНЗ: показники захворюваності
учнів (за результатами поглиблених медичних оглядів та медичної документації),
розподіл школярів за групами здоров’я та групами для занять з фізкультури
відносно 49193 учнів
6. Фізіологічні дослідження (швидкість зорово-моторної реакції, значення
величин критичної частоти злиття світлових миготінь, переключення уваги,
координація рухів)
38784 відносно 898 учнів
7. Викопіювання медичних карт індивідуального розвитку дитини (форма №026У)
808 карт
8. Анкетування школярів та їх батьків щодо умов і організації навчання,
оціночного відношення до нового змісту, структури і 12 річного терміну
навчання
1638 анкет
9. Комплексні гігієнічні дослідження умов внутрішнього середовища учбових
приміщень: метеофактори (температура, відносна вологість), стан повітря
(вуглекислий газ, зважені речовини), шум, рівень природної та штучної
освітленості
911
досліджень та вимірів
10. Варіаційно-статистичний аналіз отриманих результатів
відносно 898 учнів
11. Аналіз стану законодавчого та санітарно-гігієнічного забезпечення умов і
організації навчання у ЗНЗ
83 документи
11.1. Закони України
11.2.Укази Президента
11.3. Постанови Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України
19
11.4. Державні санітарні норми та правила, ДСТУ
17
11.5. Накази МОЗ та МОН
17
11.6. Методичні рекомендації
20
Об’єктом досліджень були учні початкових та середніх класів міських і сільських
загальноосвітніх навчальних закладів: м. Вінниці та сіл Стрижавки,
Коло-Михайлівки Вінницького району Вінницької області, які знаходяться на
територіях, віддалених від промислових підприємств для уни­кнення впливу
забруднень навколишнього природного серед