Вы здесь

Іван Франко як книгознавець і видавець (1890-ті роки ХІХ ст. - 1916 рік).

Автор: 
Якимович Богдан Зіновійович
Тип работы: 
Дис. докт. наук
Год: 
2008
Артикул:
0508U000438
129 грн
Добавить в корзину

Содержимое

РОЗДІЛ 2
AD FONTES: ВИТОКИ ВИДАВНИЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ІВАНА ФРАНКА
2.1. ХІХ ст: суспільно-політичне тло та об’єктивні й суб’єктивні фактори
українського відродження
Для розуміння формування видавничих засад І. Франка та його прак­тич­ної
діяльності як видавця, коротко охарактеризуємо суспільно-полі­тичну ситуацію на
українських землях в ХІХ ст.
Українське відродження розпочалося на Наддніпрянській Укра­ї­ні на­прикінці
XVIII ст., але його дуже швидко притлумив ро­сій­ський імпе­ріа­лізм. Після
недовгої стагнації, вже під час війни Росії з Наполеоном, у ро­сійській армії
з’явилися козацькі частини, і хоч царизм, використавши українців для власних
інтересів, невдовзі розпустив ці формування, процес відродження став
незворотнім. XIX ст. стало тим періодом, коли це від­родження, проби­ва­ю­чи
мур шаленого спротиву (росіян – на теренах Над­дніпрянщини, поль­ської
аристократії – в Галичині), заявило про себе на весь голос. Але цей процес теж
затримувався в часі, не був синхронний для обох гілок українського на­роду,
покраяного державними кордонами.
Історія й культура українського народу впродовж останнього тисячо­ліття тісно
пов’язана з писемністю, а, починаючи з XIX ст., особливо тісно з видавничою
продукцією, книжками й часописа­ми, що мало особливий вплив на розвиток
національного руху. Переломним моментом у розвитку україн­ської політичної
думки й політичного руху стала друга по­ловина 40?х років XIX ст. – саме тоді
засновано Кирило-Мефодіївське товариство, а його про­гра­мові засади стали
першою серйозною програмою політичної діяль­ності, з якою виступила молода
українська еліта на чолі з М. Косто­ма­ровим, П. Ку­лі­шем та Т. Шевченком. І
хоч програма кирило-мефодіївців ще не була само­стій­ницькою, вона передбачала
місце України в демократичній феде­рації сло­в’янських дер­жав, а, отже, була
державницькою. Жорстокий полі­ційний роз­гром то­вариства, арешт і заслання
його діячів не могли за­галь­мувати на­сам­перед зростаючого впливу твор­чості
Т. Шевченка, яка у своїй глибинній сут­ності була самостійницькою –
батьківщиною для Т. Шев­ченка була тільки Україна. Рецепція творчості
Т. Шевченка і пере­несення на поетичну мову, яка потрапляла вже тоді і під
селянську стріху, ідей відрубності українців від панівної нації свідчило про
пере­лом­ність моменту [669, с. 5]. Терор з боку ца­ризму на кирило-мефодіївців
при­вітав лідер т.?зв. “про­гресивної” Росії В. Бє­лін­ський. Це означало:
україн­ський національний рух не підтримають жодні сили російського
суспіль­ства, що невдовзі підтвер­дилося після Валуєв­ського циркуляру 1863 р.
та Емського указу 1876 р.
Новий націо­нальний рух у Галичині, який започаткували М. Шашке­вич,
І. Вагилевич та Я. Головацький і який був чисто культурницький по своїй суті
[79, с. 12-20], загальмовано саме в той час, коли на Наддніпрян­щині він
уві­йшов у найвищу фазу розвитку. Правда, в умовах Габсбур­зь­кої мо­нар­хії
обі­йшлося лише адміністративними заходами, без в’язниці та за­слан­ня.
Лише револю­цій­ні події 1848 р. в Австрійській державі дали поштовх до
національно українського руху і зумовили вихід його на арену політичної
бо­ротьби в Галичині і в Буковині. Попри обмеженість про­грами Головної Руської
Ради сам факт, що вона поставила політичні ви­мо­ги і з’явилася по­лі­тич­на
ре­пре­зен­тація українського населення, означав якісно новий етап в істо­рії
національно-політичного самоусвідомлення українського на­роду. Бороть­ба
україн­ської людності Буковини за збереження адміністратив­ного об’єд­нан­ня з
Галичиною по суті мала національно-політичний характер [465, с. 5-8].
Окре­міш­ність українського народу об­ґрун­товано в брошурі В. По­до­линського
«Слово пересто­роги» (1848) [667, с. 44-51]. Саме тоді з’явля­ють­ся
полі­тич­ні видан­ня (прокламації, брошури) і перша українська газета «Зоря
Гали­ць­ка». Відтак видавнича справа стає складовою части­ною діяль­ності
по­лі­тич­них угруповань. Проте в наступне десятиліття націо­нальний рух і в
Га­ли­чині, і на Наддніпрянщині в основному вирішував куль­турно просвітні
завдан­ня.
Після поразки революції 1848?–?1849 рр. в Європі встанов­люються консервативні
режими. Вкрай обережний щодо владних структур і глибоко ієрархічний провід
галицьких україн­ців не зумів закріпити успіхів, досяг­ну­тих під час
революції. Навпаки, ряд позицій було втрачено. Нато­мість після­революційну
ситуацію добре використала польська шляхетська еліта, яка від­мо­вилася від
політики конфронтації з австрійською владою, швидко здо­бу­ла прихильність
двору і почала захоплювати все керівництво краю до своїх рук [439, с. 332] –
невдовзі вся адміністрація провінції перейшла до кон­сервативної польської
шляхти, а намісника Галичини призначали за пого­дженням з поль­ською
аристократією. Співвідношення політичних сил не змі­ни­ли консти­туція 1860 р.
та австро-угорська угода 1867 р.: польський наступ у краю продовжу­вався,
польська мова замінила німецьку в справо­чинстві. За рахунок зменшення прав
українців польські впли­ви поши­рю­ються на всі сфери суспільного життя [794,
с. 285; 80, с. 104-106]. В україн­ської еліти Гали­чини намітилося глибоке
розчарування, втрачено навіть здобутки на терені церков­них взаємин [393,
с. 163-164]. Лише спроба польської адмі­ні­страції за­про­вадити замість абетки
латинський алфавіт сколихнула застиг­ле українське суспільство, дала можливість
об’єднатися на цій основі й домог­ти­ся, щоб уряд відмовився від запланованої
реформи письма.
Позбувшись надії на австрійський уряд, будучи нечисленною (ду­хо­вен­ство й
невелика кількість урядовців), не вірячи у власні сили й с