Вы здесь

Вибір стратегій для забезпечення конкурентоспрможності підприємств молочної промисловості

Автор: 
Суха Ірина Василівна
Тип работы: 
Дис. канд. наук
Год: 
2008
Артикул:
3408U004586
129 грн
Добавить в корзину

Содержимое

РОЗДІЛ 2
СТАН РИНКУ МОЛОКОПРОДУКТІВ, ВИЗНАЧЕННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПОЗИЦІЙ ТОРГОВИХ МАРОК
ПІДПРИЄМСТВ ТА ТЕНДЕНЦІЙ ЇХ РОЗВИТКУ
. Конкурентні позиції молокопереробних підприємств України
Молоко та молочні продукти є надзвичайно цінними та незамінними продуктами
харчування. Традиційно молоко є одним із основних продуктів харчування в
Україні, обсяги його споживання на душу населення перевищують споживання інших
основних видів продукції. Тому питання виробництва молока і виготовлення
молочних продуктів є надзвичайно актуальним. Їх вживає практично все населення
світу. Треба відзначити, що ще у 1990 році Україна займала високі позиції у
світі по виробництву молока, майже 5,1% світового обсягу. На жаль, на
сьогоднішній день вони втрачені.
Рівень споживання молока на душу населення з кожним роком має спадний характер,
збільшуючи розрив між раціональною нормою та фактичним споживанням. Якщо
раціональна норма споживання молока й молочної продукції складає 380 кг в рік
на особу, то у 2006 р. середньостатистичний українець спожив цієї продукції
лише 226 кг за рік [149, с. 26; 150, с. 31], а у 2007 р. – 220 кг. Загальна
тенденція щодо споживання молочних продуктів на душу населення по роках
приведена на рисунку 2.1 [151–153].
Наявні в Україні потужності дозволяють переробляти за рік 20-22 млн. тонн
молока, але більшість підприємств не використовують свої потенційні можливості
через брак сировинних ресурсів, жорстку конкурентну боротьбу за частку ринку,
яка вимагає виробництва не тільки високоякісних молочних продуктів, але й
унікальних, нових продуктів, що потребує застосування новітніх технологій та
переоснащення підприємств найсучаснішим обладнанням [154, с. 179]. Це призвело
до завантаженості потужностей більшості підприємств на рівні 35-40 %.
Джерело: Держкомстат України
Рис. 2.1 Споживання молока та молочних продуктів на душу населення в Україні по
роках, кг
За даних умов розвитку потужні молокопереробні підприємства все частіше
поглинають малі та середні підприємства, з якими конкурують на певних ринкових
сегментах, створюючи на їх базі невеликі виробництва, спеціалізовані ділянки з
приймання сировини або випуску одного виду прибуткової продукції. Найчастіше ці
підприємства є частиною великого молокопереробного об’єднання або товариства.
Таким чином, спостерігається тенденція до подальшої концентрації та
спеціалізації виробництва [155, с. 7–8].
Україна проходить шлях, який пройшли країни Європейського співтовариства. Якщо
у 1973 р. в Євросоюзі нараховувалось 8064 молокопереробних підприємств, то в
1987 р. – вже 4736, а у 2000 р. – лише 2195, тобто за чверть століття внаслідок
процесу концентрації та укрупнення виробництва молочної промисловості з кожних
чотирьох підприємств три – ліквідовані [156, с. 246]. Треба зазначити, що
вузька спеціалізація властива всім відомим світовим виробникам молочної
продукції, так як вона на 10-12% зменшує собівартість продукції.
Не дивлячись на зменшення обсягів сировини, молочні підприємства виступають як
досить привабливі об’єкти для іноземних інвесторів, які концентрують зусилля на
ринку молокопродуктів України, створюючи потужні корпорації.
На даний час вітчизняні виробники практично повністю забезпечують потребу
внутрішнього ринку в молочних продуктах. Молокопереробні підприємства постійно
розширюють асортиментний ряд молочної продукції, вкладають значні кошти в
модернізацію виробництва, швидко реагують на зміну кон’юнктури ринку. Щороку
вони випускають та пропонують споживачам нові види молочної продукції
покращених споживчих властивостей [157, с. 114]. Структура виробництва молочних
продуктів вітчизняними підприємствами представлена на рис. 2.2.

Рис. 2.2 Питома вага окремих молочних продуктів в Україні у 2006 р. [158, с.
83]
Прослідковується тенденція до зміни спрямування потоків сировини та структури
виробництва на підприємствах галузі. Певна частка продукції йде на експорт.
Загальна динаміка виробництва основних груп молочних продуктів має нестійку
тенденцію. Структурування ринку молочних продуктів можна дослідити за допомогою
табл. 2.1.
Таблиця 2.1
Виробництво основних груп молочних продуктів в Україні, тис. тонн
Групи молочної продукції
Роки
1990
2003
2004
2005
2006
2007
Молоко оброблене рідке,
2589
645
716
863
818
866
в т.ч. фасоване
369
413,8
461
472
Вершки
9,9
23,6
21,2
13,8
13,9
Сир свіжий неферментований та сир кисломолочний
57,7
71,3
83,5
92,4
93,2
Кисломолочні продукти, в т.ч.:
945
427
467
499
523
534
Кефір
165,6
185,5
202,1
208,4
216
Ряжанка
46,9
51,5
55,4
59,2
61
Сметана
87,3
103,1
118,8
126,7
131
Йогурт
59,5
70,2
74,1
86,5
89,2
Інші (маслянка, кисляк тощо)
67,7
56,7
48,4
38,6
35,4
Масло вершкове
441,1
137
116
120
104
100
Спреди та суміші жирові
53
80,3
81,1
83,8
Сири жирні
184
173
224
274
217
246
Молочні консерви
169,5
78,2
99,9
104,4
96,7
112,6
Морозиво та харчовий лід
112
117
125
120
129,4
Молоко та вершки сухі
61,1
88,5
106
113
106
124,7
Казеїн та казеїнати
15,63
20,2
17,9
12,7
9,2
Рідкі та пастоподібні молочні продукти для дітей раннього віку (т)
3385
2360
2211
3967
6504
Сухі молочні суміші для дітей раннього віку (т)
3415
3963
3052
4245
4205
* - дані відсутні
Джерело: дані Держкомстату України [151-153; 159-164]
Вітчизняний ринок продукції із незбираного молока є одним із самих
перспективних. У великих містах поступово зростає ринок обробленого молока.
Так, у 2005 році ємність ринку питного фасованого молока становила 413,8 тис.
тонн, а у 2006 р. – 461 тис. тонн. Частка ринку питного мол