Ви є тут

Параметри транспортно-заготівельної інфраструктури молокопереробного підприємства

Автор: 
Тригуба Анатолій Миколайович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U000818
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
НАУКОВО-МЕТОДИЧНІ ПІДСТАВИ ВИЗНАЧЕННЯ ПАРАМЕТРІВ ТРАНСПОРТНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ ДЛЯ ЗАГОТІВЛІ МОЛОКА ПЕРЕРОБНОГО ПІДПРИЄМСТВА
2.1. Системний опис транспортної інфраструктури та алгоритм її дослідження
На даний час актуальним питанням є визначення таких параметрів ТІ МПП, які б забезпечили звезення всього обсягу заготовленого на пунктах молока до переробного підприємства з мінімальними транспортними витратами. Обґрунтування оптимальних параметрів ТІ можливе лише за умови її дослідження, укрупнений алгоритм якого зображено на рис.2.1.
Системний підхід у дослідженні розкривається на основі системотехніки, яка базується на виявленні закономірностей за допомогою спостережень і експериментів [53]. Розроблення концептуальної моделі системи дає змогу виділити її складові, зв'язки між ними, а також транспортний процес, методи системного аналізу та синтезу чинників якого є основою для визначення оптимальних параметрів ТІ МПП.
Дослідження ТІ МПП розпочинається із розгляду її як виробничої системи, особливістю якої є те, що вона функціонує сезонно. Складовими даної системи є: 1) надходження молока на заготівельні пункти; 2) заготівельні пункти з обладнанням для заготівлі та тимчасового зберігання молока; 3) мережа доріг, що з'єднує заготівельні пункти і МПП; 4) транспортні засоби для звезення молока; 5) водії-експедитори; 6) пункт прийому молока на МПП з його обладнанням.
До множини вхідних впливів виробничої системи (рис. 2.2) відносяться обсяги надходження молока на заготівельні пункти , що формують добовий обсяг заготовленого ними молока .

Рис. 2.1. Схема укрупненого алгоритму дослідження ТІ
Параметри даної системи характеризуються - числом заготівельних пунктів з обладнанням , мережею доріг , спеціалізованим транспортом для звезення молока від пунктів заготівлі до МПП. Характеристиками цієї системи є річний вантажообіг , показники використання автотранспортних засобів , поточні та капітальні витрати коштів на звезення заготовленого молока. Для цієї системи існує залежність:
. (2.1)
де - відповідно -а характеристика системи, -й зовнішній вплив та і-й її параметр, - інтервал часу, діб.
Виділення в системі множин і уможливлює розв'язання завдань її аналізу та синтезу [61,129]. Завдання аналізу полягає в тому, щоб відшукати значення характеристик системи в залежності від її параметрів за умови постійного рівня дії зовнішніх чинників :
, за умови (2.2)
Завдання синтезу полягає у тому, щоб відшукати оптимальні значення параметрів системи за умови відомих зовнішніх чинників та найкращих показників (характеристики) системи:
за умови (2.3)
Системний підхід до розгляду ТІ уможливлює окреслення множини інженерних задач, які сукупно формують проблему проектування та управління цією системою. У даній роботі конкретизується і розв'язується лише одна задача - обґрунтування параметрів ТІ для звезення молока від пунктів заготівлі до МПП за заданої кількості пунктів заготівлі та їх територіального розташування.
З метою розкриття причинно-наслідкових зв'язків між вхідними чинниками , параметрами та характеристиками цієї системи потрібно, в першу чергу, формалізувати її вхідні чинники. Формалізація потоку надходження молока на пункти заготівлі полягає у розробленні прогнозної моделі його заготівлі впродовж року.
Керованими змінними у цій системі розглядаються число та марковий склад спеціалізованих автомобілів і причепів до них. Некерованими змінними є потоки надходження молока на заготівельні пункти. Інші показники, що характеризують такі параметри системи як число заготівельних пунктів та віддалі, беруться у роботі постійними. Таким чином, системний розгляд ТІ МПП уможливлює окреслення її складових та змінних.
Дослідження ТІ як виробничої системи здійснюється на основі виділення в ній транспортного процесу. Він розглядається на трьох ієрархічних рівнях - деталізованому, часткових процесів та узагальненому. Деталізований розгляд процесу транспортування молока уможливлює виокремлення таких складових як - переїзд автотранспорту порожнього та з вантажем по дорозі; завантаження автомобілів та причепів і оформлення експедиційних документів, а також їх розвантаження. Для кожної з них визначаються витрати часу та ресурсів. Дослідження процесу централізованої заготівлі молока на рівні часткових процесів здійснюється з метою встановлення звізних маршрутів, для кожного з яких також визначаються витрати часу, трудових та матеріальних ресурсів. Узагальнений розгляд транспортного процесу дає змогу системно оцінити доцільність та зміст окремих маршрутів, а також визначити ефективні параметри ТІ.
Дослідження транспортного процесу централізованої заготівлі молока відбувається на основі аналізу та синтезу таких його головних груп чинників - предметно-технологічних , технічних , природно-виробничих та організаційних . Кожна з них має певні властивості і характеризується показниками. Предметно-технологічна група характеризується залежністю якості молока від температурно-часових його змін. Ці характеристики регламентовані чинними стандартами, які відображають вимоги до зберігання та транспортування молока. Окрім того, вони вимагають оснащення заготівельних пунктів холодильним обладнанням, а автотранспортних засобів - цистернами-термосами. Технічна група чинників характеризується наявністю на ринку автомобілів-цистерн та причепів до них, їх вантажністю, витратою палива та вартістю. Природно-виробнича група характеризується числом заготівельних пунктів в зоні дії МПП, їх територіальним розташуванням і віддалями між ними та МПП, а також потоком молока на кожний із них. Організаційна група чинників характеризується: 1) річним обсягом молока , що потрібно зібрат