Ви є тут

Формування професійних здібностей у майбутніх кваліфікованих робітників сфери обслуговування у професійно-технічних навчальних закладах

Автор: 
Жорова Ірина Ярославівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U000876
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ ЗДІБНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ СФЕРИ ОБСЛУГОВУВАННЯ
2.1. Методичне забезпечення процесу формування професійних здібностей майбутніх кваліфікованих робітників сфери обслуговування
У навчально-виховному процесі при розв'язанні завдань фундаментальної підготовки кваліфікованого робітника успішність його діяльності має оцінюватись за ступенем відповідності рівня сформованості знань, вмінь та навичок тим вимогам, які висуває майбутня професійна діяльність. Саме тому, при організації процесу формування професійних здібностей у системі професійно-технічної освіти важливо виходити з розуміння багатофункціональності професії працівника сфери обслуговування.
З точки зору педагогічної науки, формування професійних здібностей розглядається як поетапний та динамічний процес входження в професію та специфіку діяльності. Так, зокрема А. Карельська, сприраючись на дослідження А. Маркової виділяє в ньому п'ять рівнів професійного розвитку: допрофесіоналізм; професіоналізм; суперпрофесіоналізм; непрофесіоналізм; післяпрофесіоналізм. В рамках кожного рівня виділяється ряд етапів. Наприклад, на рівні професіоналізму виділяється три етапи. На етапі адаптації до професії відбувається первинне засвоєння людиною необхідних знань та прийомів. В ході етапу самоактуалізації людини в професії вона усвідомлює свої можливості й відбувається саморозвиток. Етап вільного володіння професією проявляється у формі найвищої професійної майстерності. На думку педагога стрижнем, що пов'язує рівні професійного розвитку є самореалізація особистості в діяльності, яка має два полюси - від неусвідомленого до свідомо поставлених завдань. Саме тому формування професійних здібностей повинно здійснюватися шляхом зацікавлення учнів в саморозвитку та перетворенню їх в суб'єкт навчальної діяльності [93].
Л.Гудієва, досліджуючи процес формування готовності до професійної самореалізації, виділяє чотири етапи даного процесу: вступний, технологічний, предпроектний та проектувальний. В ході вступного етапу в учнів формуються первинні технологічні знання. На технологічному етапі вони оволодівають основами виконання технологічних операцій, набувають фундаментальних знань. Під час предпроектного етапу закріплюються теоретичні знання, відбувається підготовка до здійснення проектної діяльності. Проектувальний етап передбачає діяльність з виконання проектів. При цьому наступність етапів проявляється в збільшенні самостійності учнів, нарощуванні досвіду продуктивної професійної діяльності [52].
Науковець В.Шадріков розрізняє чотири етапи формування професійних здібностей та освоєння діяльності: входження в діяльність, первинна професіоналізація, стабілізація, вторинна професіоналізація.
На першому етапі учні виконують професійні дії згідно інструкції успішне виконання яких забезпечує обмежена кількості здібностей. Системи професійно важливих якостей ще не існує.
На другому етапі учні накопичують індивідуальний досвід, відбувається розвиток провідних професійно важливих якостей першого етапу. Діяльність набуває рис індивідуальності.
На третьому етапі провідну роль відіграють якості, пов'язані з прийомом і переробкою інформації, провідними процесами в діяльності стають прогнозування та планування.
На четвертому етапі формується повноцінна система професійно важливих якостей, яка обумовлює досягення найвищого рівня професіоналізму [228, 230].
В ході нашого дослідження процес освоєння професійної діяльності було поділено з урахуванням нерівномірного й гетерохронного характеру розвитку здібностей і особливостей освоєння виробничих дій на три етапи: первинної професіоналізації, професійної досконалості, професійної реалізації (рис.2.1).

Рис.2.1. Етапи формування професійних здібностей учнів ПТНЗ
Оскільки психічні процеси нерозривні, то розвиток однієї здібності передбачає одночасний розвиток й інших, але при цьому перерозподіляється енергетичний баланс та ступінь їх вираженості [174].
Так, на першому етапі учні засвоюють технічні знання, спеціальну термінологію, оволодівають основами виконання технологічних операцій, засвоюють поняття технічні умови, технологічна послідовність, спеціальна термінологія. Педагог дбає про те, щоб учні усвідомили межі біологічних можливостей власних органів чуття, навчилися сприймати предмети та явища навколишнього середовища. Етап включає вступні заняття зі спеціальних предметів переважно інформаційного характеру; перші заняття з виробничого навчання, на яких формуються первинні вміння користування інструментами та обладнанням, виконання найпростіших операцій, так званий "оволодівальний період".
Метою другого етапу є формування фундаментальних знань, удосконалення професійних вмінь та навичок. Етап включає навчальний матеріал предметів професійно-теоретичної підготовки та заняття з виробничого навчання на яких учні розв'язують завдання, виконують вправи, відпрацьовуючи вміння виконання виробничих операцій тощо.
На третьому етапі реалізується творчий потенціал учнів в ході професійної діяльності. На цьому етапі переважає самостійна діяльність учнів, рольові та імітаційні ігри. Вони забезпечують активізацію пізнавальних процесів, динамічність та продуктивність мислення, розвиток пам?яті, стають засобом інтелектуального розвитку особистості [70].
Як було зазначено вище, нерівномірний та гетерохронний характер розвитку здібностей обумовлює різну інтенсивність розвитку професійних якостей особистості в ході оволодіння професією (табл. 2.1).
Таблиця 2.1.
Можливості різних етапів щодо формування професійних здібностей учнів
Етапи формуванняПрофесійні здібностіПізнавальні здібностіПсЗПЗАЗМнЗМЗКЗЛОТКЧСУПУПКМПСМЛМТМКВКПервинної професіона-лізації++++++++++++++++++++Професійної досконалості++++++++++++++++++++++++++Професійної реалізації+++++++++++++++++++++++
+ ? мінімальні можливості розвитк