РОЗДІЛ 2
СИСТЕМНІ АСПЕКТИ УПРАВЛІННЯ
ЛОГІСТИЧНИМИ СИСТЕМАМИ
В ПРОЕКТАХ РОЗВИТКУ ЛАНЦЮГІВ ПОСТАЧАНЬ
1.1. Розробка системної моделі управління
логістичними системами
в проектах розвитку ланцюгів постачань
Створення та постійне вдосконалення логістичних систем ланцюгів постачань, в яких впроваджується відповідна концепція управління повинно здійснюватись комплексно, на основі реалізації системних моделй і методів їх побудови, функціонування, розвитку та адаптації.
Дослідження об'єктів і процесів логістичних систем виробничих (торговельних) підприємств, які взаємодіють в проектах розвитку ланцюгів постачань, (ЛСП), і виробничо-технологічних систем підприємств (власних підрозділів) логістичних провайдерів, які надають логістичні послуги в проектах розвитку ланцюгів постачань, (ВТСЛП), показує, що вони функціонально взаємозалежні. Виробничі (торговельні) підприємства, виступаючи споживачами логістичних послуг, що пропонуються підприємствами (власними підрозділами) логістичних провайдерів, формують вимоги до якості і витрат забезпечення цих послуг. Відповідно до зазначених вимог підприємства (власні підрозділи) логістичних провайдерів мають створювати та вдосконалювати свої виробничо-технологічні системи. Це обумовлює необхідність системного вирішення функціонально пов'язаних між собою проблем управління ЛСП та ВТСЛП.
Виходячи з вищенаведених міркувань можна дійти висновку, що комплексне упорядкування процесів управління ЛСП та ВТСЛП вимагає застосування системного підходу. Це має забезпечити формування оптимальних взаємозв'язків між ЛСП та ВТСЛП для реалізації процесів ціледосягнення з максимальною системною ефективністю. На основі логічної схеми задач системного проектування розроблено структуру системної моделі управління логістичними системами в проектах розвитку ланцюгів постачань, рис. 2.1.
Економічна природа управління логістичною системою ланцюга постачань полягає в узгодженості умов функціонування ЛСП і ВТСЛП, що виражається в формуванні єдиних критеріїв загальносистемної ефективності. Умови вибору раціонального варіанта логістичної системи за проектом ланцюга постачань представлено на рис. 2.2.
Основою для формування раціональної системи логістичного обслуговування в проекті ланцюга постачань, в якому впроваджується концепція управління, виступає логістична стратегія, блок 1, рис. 2.2. Дана стратегія, в свою чергу, є вихідним пунктом визначення критеріїв якості і вартості логістичного обслуговування в ланцюзі постачань ? K1, блок 2. На грунті цієї стратегії мають бути ідентифіковані процеси (діяльності) щодо виконання логістичного обслуговування в кожній -й ланці ланцюга постачань, , та можливі умови їх забезпечення, блок 5. Під умовами забезпечення будемо розуміти умови управління логістичними системами виробничих (торговельних) підприємств, які взаємодіють в ланках ланцюга постачань, і умови управління виробничо-технологічними системами підприємств (власних підрозділів) логістичних провайдерів, які
10 10
5
16
4
надають логістичні послуги в ланках ланцюга постачань, див. рис. 2.2.
Критерії якості і витрат логістичного обслуговування в ланцюзі постачань, K1, є основою до визначення критеріїв якості і витрат виконання окремих процесів (діяльностей) щодо логістичного обслуговування кожної -ї ланки ? K2i, , і критеріїв якості і витрат системи логістичного обслуговування i -ї ланки ? K3i, , блок 6. За множиною критеріїв K2i і K3i ідентифікуються можливі варіанти систем логістичного обслуговування щодо кожної -ї ланки ланцюга постачань, , блок 7. Це є основою до встановлення можливих варіантів систем логістичного обслуговування в ланцюзі постачань як можливих сполучень варіантів систем логістичного обслуговування ланок, що складають відповідний ланцюг постачань, за множиною критеріїв K1, блок 10. Ідентифіковані таким чином варіанти розробки систем логістичного обслуговування в проекті розвитку ланцюга постачань ранжуються і обирається раціональний, за множиною критеріїв K1, варіант , блоки 11 та 12, .
Встановлений варіант системи логістичного обслуговування можна розглядати за раціональний лише за умов, коли можливості до реінжинірингу ланцюгів постачань, в складі яких вже діють підприємства, які входять до ланцюга постачань, що проектується, відносно забезпечення процесів (діяльностей) щодо транспортного обслуговування вичерпані. Якщо таке припущення не відповідає дійсності, то необхідно проаналізувати, з урахуванням загальних принципів реінжинірингу, можливості зміни умов забезпечення процесів (діяльностей) щодо транспортного обслуговування множини ланцюгів постачань, в складі яких вже функціонує кожне з підприємств, які складають ланцюг постачань, що проектується, блоки 13 ? 15. При цьому слід приймати до уваги відмінність основних положень щодо формулювання стратегій транспортного обслуговування самих виробничих (торговельних) підприємств, розглядаючи останні як такі, що функціонують в складі множини ланцюгів постачань.
Варіант системи транспортного обслуговування, який отримано, блок 16, є раціональним лише з позиції ланцюга постачань, що проектується. Водночас, можна очікувати, що прийняття запропонованого варіанта не обов'язково має забезпечити формування раціональних систем транспортного обслуговування з позиції ланцюгів постачань, в складі яких вже працюють підприємства, які входять до ланцюга постачань, що проектується. За цих обставин рішення щодо вибору варіанта системи транспортного обслуговування в ланцюзі постачань, який проектується, не є однозначним і потребує додаткового аналізу компромісних, відносно інших ланцюгів постачань, підходів.
Умовою проведення даного аналізу, як правило, має передбачатися, що критерії функціонування