РОЗДІЛ 2
Професійна Підготовка студентів вищих аграрних навчальних закладів до
здійснення міжнародних фахових програм
2.1. Педагогічні умови формування готовності майбутніх аграріїв до реалізації
міжнародних фахових програм 70
2.2. Методика процесу підготовки студентів вищих аграрних навчальних закладів
до реалізації міжнародних фахових програм
2.2.1. Зміст та методика формування готовності студентів-аграрників до участі
у міжнародних фахових програмах 98
2.2.2. Організація та проведення педагогічного експерименту 126
2.3. Аналіз результатів проведеного дослідження 153
Висновки до розділу 2 167
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 170
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 174
ДОДАТКИ 201
Вступ
Актуальність теми дослідження обумовлена стратегічним завданням державної
освітньої політики, визначеним у Національній доктрині розвитку освіти, де
наголошується на поглибленні міжнародної співпраці, розширенні участі
навчальних закладів, педагогів і вчителів, учнів, студентів і науковців у
проектах міжнародних організацій і співтовариств. Сьогодення вимагає від
студентів, які беруть участь в інтеграційних процесах, не лише належної мовної
підготовки, а й знання культури інших країн, зокрема суспільних норм, достатніх
соціокультурних фонових знань, національних усвідомлень, уміння
пристосовуватися до нового середовища з тим, щоб досягти успіху в реалізації
фахових програм, формування соціально важливої спрямованості особистості
студента, визначення життєвих орієнтирів, виховання любові до своєї Вітчизни і
гордості за країну. Досвід українських університетів дозволяє стверджувати, що
нині майже не здійснюється комплексна підготовка студентів до реалізації
міжнародних фахових програм.
Від ступеня залученості молодого покоління до міжнародного співробітництва й
інтеграційних соціальних процесів великою мірою залежить майбутнє нації,
розвиток її культури, освіти, науки й економіки.
Відтак процес підготовки майбутнього фахівця аграрного сектору щодо реалізації
міжнародних фахових програм повинен скеровуватись на досягнення високої фахової
майстерності, вміння приймати рішення в неординарних ситуаціях, організація
взаємодії та розвиток співпраці із закордонними фахівцями в сфері фахової і
міжнародної діяльності. Підготовка таких фахівців вимагає впровадження в
практику роботи ВНЗ заходів, що дозволяли б удосконалювати систему підготовки
кадрів, позбавляючи її недоліків.
Основні методологічні засади готовності особистості до діяльності та практичної
підготовки майбутніх фахівців на сучасному етапі досліджено у працях провідних
учених: М.Й. Боришевського, С.У. Гончаренка, І.А. Зязюна, К.М. Дурай-Новакової,
Н.Г. Ничкало, О.Я. Савченко, С.О. Сисоєвої, О.В. Сухомлинської,
Д.О. Тхоржевського, С.А. Шапоринського та інших [28; 45; 58; 70; 97; 154; 159;
162; 194; 199; 219].
Розробляючи концепцію дослідження, ми звернулися до праць учених багатьох
галузей науки, що охоплюють та обґрунтовують різні аспекти обраної нами
проблеми за такими напрямами:
* теоретико–методологічні проблеми професійної освіти;
* теоретико–методологічні проблеми готовності особистості;
* теорія практичної підготовки майбутніх фахівців;
* концептуальні засади практичної підготовки майбутніх фахівців аграрного
профілю;
* проблеми підготовки студентів до навчально–виховної діяльності в контексті
освіти стандартів європейського співтовариства;
* проблеми соціокультурного аспекту в суспільстві;
* проблеми молодіжних комунікацій та міжнародних відносин України;
* роль спілкування у процесі навчання студентів іноземній мові;
* проблеми посилення громадянської позиції та патріотичного виховання
особистості.
Останнім часом було захищено дисертаційні дослідження з проблем:
* професійної підготовки фахівців аграрного профілю (Л. А. Аврамчук,
К. О. Богатирьов, А. А. Бугерко, Л. Л. Головко, А. І. Дьомін, А. О. Есаулов,
І. О. Колосок, В. О. Михайлюк, Н. А. Негруца та ін.) [2; 20; 30; 44; 59; 62;
81; 140; 151];
* міжкультурного спілкування англійською мовою, комунікативної та
соціокультурної компетенції (Т. О. Атрощенко, Т. І. Дементьєва,
І. А. Закір’янова, А. С. Іванова, Т. М. Колодько, В. А. Кручек та інші) [9; 51;
69; 72; 80; 100];
* формування громадянських цінностей особистості (Л. В.Корінна, О. Ф. Кошолап,
О. А. Рацул та інші) [87; 93; 177];
* підготовки особистості до нових та надзвичайних ситуацій (І. І. Бойко,
С. А. Гура, М. М. Козяр та інші) [24; 48; 79].
Дослідженню окремих теоретичних і практичних аспектів питання підготовки
майбутніх фахівців присвячені праці Т.О. Атрощенко, К.О. Богатирьова,
М. Богачевської-Хом’як, Н.Є. Бойцун, І. Гушлевської, Б-Х.В. Дашиєвої,
І. Іванюк, О.Г. Козлової, О.Ф. Кошолап, С. Крисенко, П.Г. Лузана, В.М. Манька,
Є.І. Пасова, Л.П. Пуховської, М.В. Тоба та ін.
Не применшуючи значення здійснених досліджень, констатуємо недостатню
розробленість проблеми формування соціокультурної компетенції, психологічної
готовності, громадянської позиції майбутніх аграріїв як складових готовності до
реалізації міжнародних фахових програм. На сьогодні розробка сучасних науково
обґрунтованих методик практичної підготовки майбутніх фахівців є одним із
дієвих шляхів розв’язання проблеми якості фахової підготовки студентів у вищих
аграрних навчальних закладах. Утім, проблему формування готовності до
реалізації міжнародних фахових програм у вищих аграрних навчальних закладах не
можна вважати достатньо дослідженою як у теоретико-методологічному, так і в
практичному аспектах. Поза увагою дослідників залишилися наукове обґрунтування
педагогічних умов формування готовності студентів агра
- Киев+380960830922