Ви є тут

Підприємницька поведінка та її модифікація в сучасних умовах

Автор: 
Кудінова Алевтина Віталіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
3406U005127
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
НАЦІОНАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ ЕКОНОМІЧНОЇ ПОВЕДІНКИ ТА ЇЇ ГЛОБАЛІЗАЦІЙНІ ДЕТЕРМІНАНТИ
2.1 Типологізація підприємницької поведінки в розвинутих ринкових системах
Поведінка сучасного підприємця, незалежно від країни проживання, безумовно
суттєво відрізняється від поведінки його історичних попередників в силу якісних
змін в характері економічної діяльності, а також змін у внутрішньому та
зовнішньому середовищах. Як відмічалося у попередньому розділі, підприємцям, що
організують свій бізнес у розвинутій ринковій системі, котра базується на
постіндустріальній технологічній базі, притаманні такі риси: інноваційний
пошук, ризикованість, самореалізація індивіда тощо. Незважаючи на певну
однотипність національних моделей підприємницької поведінки, кожна із них має
свою специфіку та особливості.
Завдяки відмінностям у бізнес-середовищі (неоднакова роль держави у розвитку
підприємництва, характер опанування інноваціями, який опосередкований
національними рисами, традиції, менталітет, рівень розвитку інфраструктури
тощо) на сьогодні сформувалося три основні типи економічних моделей: японська,
американська та європейська, відповідно до яких розрізняється і стиль
підприємницької поведінки (табл.2.1).
Географічна віддаленість, складні природнокліматичні умови, великий вплив
конфуціанства сформували світосприйняття японців, що певним чином
відображається і на підприємницькій поведінці, яку відрізняють схильність до
традиційної матриці цінностей та безпрецедентна відданість індивіда колективу.
Основою взаємодії між людьми японська мораль вважає узи взаємної залежності.
Японці звикли судити про людину, насамперед, за її приналежністю до тієї або
іншої групи; окремі групи досить відособлені одна від одної, вони підкоряються
своїм внутрішнім законам, переслідуючи спільну колективну мету, шлях до якої
вибирається за принципом загальної згоди [23].
Таблиця 2.1
Порівняльна характеристика національних моделей підприємницької поведінки
Модель
Ознака
Європейська
Американська
Японська
Основна характеристика національного профілю
Вільний розвиток людини, соціальна справедливість й ефективність ринку
Єдність трьох принципів: рівності, успішності, індивідуалізму
Базова структурна одиниця суспільства – група, а особистість її (групи) частка
Ядро соціальної ідентичності
Індивід в гармонії з суспільством
"Я"
Група
Роль держави в бізнесі
"Принцип розумної достатності"
"Поки спить уряд – економіка працює"
"Адміністративне керівництво"
Основний принцип в бізнесі
Підтримка балансу між "економізацією" та "соціологізацією"
Ризик, спеціалізація, мобільність
"Підприємницький консерватизм", відсутність ділової агресії, традиціоналізм
Організаційна поведінка
а)Великий бізнес
б)Мале та середнє підприємництво
Взаємне доповнювання індивідуальних ті інтересів компанії, а ні їх
протиставлення
Політика дирижизму, принципи польдерного консенсусу, крупні державні
корпорації
Прагнення до юридичної незалежності й управління власником
Чітке розмежування ринку і компанії, виробництва й збуту. Головне – інтереси
фірми, особисті стосунки не грають суттєвої ролі
Крайній "економізм", схильність до злиттів та поглинань, прагнення до
максимізації ринку. Головне – інтереси акціонерів
Впровадження інновацій, орієнтація на певний сегмент споживачів, прагнення до
домінування в конкретному секторі економіки
Мале, середнє та крупне підприємництво максимально інтегровані одне в одне
Головна фірма економить завдяки субпідрядникам (витрати на працю, закритий
характер договорів тощо). Інтереси співробітників важливіше за інтереси
акціонерів
Як субпідрядники – мінімізують ризики, економлять на фінансових, технічних,
консультаційних витратах за рахунок головної фірми
Продовження табл.2.1
Підприємницька поведінка
а) підприємець-власність
б) підприємець-керівництво
в) підприємець – ризик
г) підприємець - інновації
Володіння й управління підприємством – головна характеристика підприємця
Політика соціального партнерства
Ризик – можливість підтвердження власного професіоналізму
Орієнтація на працезберігаючу технології, які використовуються на внутрішньому
ринку
Володіння й управління підприємством – головна характеристика підприємця
Орієнтація на вільні ринкові відносини
Ризик – одна з головних цінностей в ієрархії суспільства
Орієнтація на дешевизну товарів та послуг через використання новітніх досягнень
науки й техніки
Власник – це й акціонер, й менеджер, й найманець
Співробітники – це ні об’єкт управління, а суб’єкт діяльності компанії
Традиціоналізм вимагає мінімізації ризику
Орієнтація на крупносерійність випуску нових моделей продукції
Традиціоналізм, що проникає в усі сфери життя, у тому числі в економіку, ніде
настільки не розповсюджений як у Японії, де найбільшого успіху домоглися ті,
хто дотримується, інколи підсвідомо, традицій, пристосовуючи її до сучасних
умов. І підприємець, як елемент соціуму, це, насамперед, прихильник традиції, у
тому числі релігійної.
Японська, американська та європейські підприємницькі моделі сформувалися під
впливом різних релігійних конфесій: конфуціанства, протестантизму та
католицизму, що наклало свій відбиток на специфіку економічної поведінки.
Японська культура спирається на притаманні конфуціанству принципи
простонародності як стилю життя з усіма супутніми елементами: аскетизмом,
помірністю, задоволенням досягнутим рівнем життя і своїм місцем у соціальній
ієрархії. Католицизм, як домінуюча європейська конфесія, з точки зору
формування базису підприємницької поведінки багато в чому