Ви є тут

Макроекономічний аналіз державного боргу в перехідній економіці України.

Автор: 
Чуба Надія Вікторівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U002895
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2. Проблеми нагромадження державного боргу та напрями їх вирішення в
Україні
110
2.1. Причини зростання державного боргу в перехідній економіці України
110
2.2. Вплив державного боргу на функціонування вітчизняної економіки
135
2.3. Світовий досвід управління державним боргом та перспективи його
застосування в Україні
152
Висновки до Розділу 2
182
ВИСНОВКИ
184
Список використаних джерел
191
ДОДАТКИ
213
ВСТУП
Актуальність теми дослідження. В умовах переходу України до ринкової економіки
відбуваються глибокі зміни у всіх сферах економічного життя, зокрема у сфері
макроекономічної політики держави. Важливими напрямами макроекономічної
стабілізаційної політики є фіскальна та монетарна, за допомогою яких можна
змінювати структуру національної економіки, забезпечувати пріоритетний розвиток
прогресивних галузей, живити економіку грошовими ресурсами. Важливим завданням
фіскальної політики є збалансованість державного бюджету, одним із способів
досягнення якої є залучення державних позик, що у підсумку формує державний
борг. Державні боргові зобов’язання уряд може також використовувати для
підтримання певного рівня процентних ставок і створення валютних резервів.
Отже, державний борг є спільним інструментом як для фіскальної, так і для
монетарної політики. Водночас, не можна його розглядати лише як інструмент,
оскільки, як свідчить світовий досвід, виважене управління державним боргом
дозволяє успішно здійснювати інвестування економіки, не забезпечене внутрішніми
заощадженнями, швидко реагувати на зміну ринкової кон’юнктури, формувати
позитивний імідж держави. Таким чином, ми можемо говорити про те, що на стику
фіскальної та монетарної політики формується особливий вид економічної політики
– це боргова політика, або, як її ще інколи називають, політика державних
запозичень.
Практика використання державного боргу в Україні тривалий час була
непослідовною, часто суперечливою і не узгоджувалась з іншими видами
економічної політики. Щоправда, на сучасному етапі спостерігається певне
покращення боргової політики, проте попередні дії уряду спричинили низку
негативних наслідків у вітчизняній економіці. Їх виправленню сприятиме вивчення
світового досвіду врегулювання проблем у цій сфері та напрацювання власних
механізмів раціонального управління боргами.
Усе це актуалізує дослідження державного боргу у контексті досягнення
стабілізації економічних, соціальних та політичних процесів, а також інтеграції
України у світовий економічний простір. Додаткову актуальність зазначеній
проблемі надає те, що питання обслуговування і погашення державного боргу,
визначення напрямів його використання є предметом гострої полеміки серед
основних політичних сил України та передвиборних спекуляцій.
Проблема державного боргу є не новою для економічної науки. У вітчизняній та
іноземній літературі їй присвячено низку праць, в яких розкривається сутність
державного боргу, причини його виникнення та напрями використання, позитивні та
негативні наслідки його впливу на функціонування національної економіки.
Теоретичні підвалини вивчення державного боргу сформували такі видатні
економісти, як А. Сміт, Д. Рікардо, Дж. Мілль, К. Маркс, М. Яснопольський,
Дж. Кейнс, Е. Гансен, Дж. Гікс, М. Туган-Барановський. Особливу увагу на
питання державного боргу у своїх працях звертали економісти другої половини 20
ст. – Е. Аткінсон, Р. Барро, Дж. Б’юкенен, М. Карлберг, А. Лернер, Г. Манків,
Р. Масгрейв, Ф. Модільяні, Дж. Стігліц та інші. Цю тему у своїх працях
аналізують сучасні вітчизняні дослідники: О. Барановський, І. Благун,
Т. Бондарук, З. Варналій, С. Варфоломєєв, Р. Василишин, Т. Вахненко,
А. Гальчинський, В. Геєць, О. Жовтанецький, С. Коба, В. Козюк, Г. Кучер,
Т. Моряк, Л. Новосад, Я. Онищук, І. Радіонова, О. Соскін, А. Сухоруков,
В. Шпачук та інші. Проте, незважаючи на численні опрацювання, не всі аспекти
цієї складної та актуальної для економіки України проблеми з’ясовано і отримали
належне обґрунтування. Багато тверджень є суперечливими та дискусійними. Така
ситуація зумовлює необхідність продовження досліджень у цій сфері та проведення
ґрунтовного макроекономічного аналізу державного боргу.
Вказані причини зумовили вибір теми дисертаційного дослідження, окреслили його
об’єкт і предмет, визначили мету і завдання.
Мета і завдання дисертаційного дослідження. Метою дисертаційної роботи є аналіз
теоретичних засад державного боргу та його впливу на розвиток економіки України
в умовах переходу до ринку.
Досягнення вказаної мети передбачає послідовне вирішення таких завдань:
розкрити суть поняття державний борг, визначити його види, описати
інструментарій дослідження;
з’ясувати макроекономічні чинники, що впливають на величину державного боргу,
проаналізувати взаємозв'язок державного боргу з дефіцитом бюджету;
простежити еволюцію поглядів економістів на проблему державного боргу та його
вплив на національну економіку;
розкрити зміст категорії управління державним боргом, дослідити принципи та
функції цього процесу, описати теоретичні моделі, що існують у зазначеній
сфері;
проаналізувати причини зростання державного боргу та етапи його формування в
перехідній економіці України, охарактеризувати сучасний стан та тенденції
боргової політики держави;
дослідити вплив державного боргу на розвиток вітчизняної економіки;
виявити особливості становлення системи управління державним боргом в Україні у
контексті світового досвіду;
розробити рекомендації щодо вдосконалення системи управління державним боргом
України.
Об'єктом дослідження є динаміка та структура державного боргу в умовах
системної