Ви є тут

Формування та розвиток ринку молока і молочної продукції

Автор: 
Лисенко Алла Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
0402U003570
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
СУЧАСНИЙ СТАН РИНКУ МОЛОКА І МОЛОЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ В КІРОВОГРАДСЬКІЙ ОБЛАСТІ

2.1. Попит та пропозиція на ринку молока та продуктів його переробки
У ринкових умовах виробництво молочної продукції та її збут повинні знаходитись у функціональній залежності від попиту споживачів. Діяльність молокопереробних підприємств повинна бути спрямована на виробництво продуктів, які користуються значним попитом у населення, збагачені необхідними для організму компонентами, зі зменшеним вмістом, а при можливості й повною відсутністю барвників, консервантів, інших шкідливих речовин. Крім того, необхідно приділяти увагу вивченню поведінки споживачів на ринку, яка визначається рівнем доходу, віком, статтю, місцем проживання, національними традиціями. За даними статистики, у 2000 р. в домогосподарствах Кіровоградської області із середньодушовими сукупними витратами від 30,1 до 60 грн. на місяць рівень споживання молочних продуктів в середньому на члена сім'ї становив 1,7 кг (за місяць), у сім'ях з найвищими витратами (понад 300 грн. на місяць) - 26,9 кг (табл. 2.1) [21, стор.,116].
Питома вага молока і молочних продуктів у загальній вартості харчування домогосподарства коливається від 5,9% при сукупних витратах 30,1-60,0 грн. за місяць до 12,7% при розмірі середньомісячних сукупних витрат 90,1-120,0 грн. і залежить від кількості дітей та дорослих осіб у домогосподарстві, чисельності працюючих осіб, індивідуальних смаків споживачів та місця їх проживання.
Таблиця 2.1
Споживання молока і молочних продуктів в домогосподарствах Кіровоградської області залежно від розміру середньодушових сукупних витрат у 2000 році

Групи домогосподарств за розміром середньодушових сукупних витрат, грн.Середньомісячне споживання молока і молочних продуктів на одну особу, кгДо 30-30,1-60,01,760,1-90,08,490,1-120,012,1120,1-150,012,2150,1-180,015,4180,1-210,018,5210,1-240,018,1240,1-270,021,6270,1-300,019,4Понад 30029,6Всі домогосподарства17,4

Так, у господарствах, розміщених в сільській місцевості, середньомісячне споживання молочних продуктів у розрахунку на одну особу перевищує рівень споживання у міських населених пунктах (таблиця 2.2) [21, стор.110; 20, стор.92; 22, стор.116].
Істотні відмінності у рівнях споживання молокопродуктів спричинені відмінностями формування сукупного доходу у сільських та міських сім'ях. Так, переважна більшість сільських сімей забезпечує власний попит у молоці та молокопродуктах за рахунок надходження їх із особистого підсобного господарства. У той же час, міські сім'ї направляють значну частину своїх доходів на інші продукти харчування та нехарчові цілі.
Таблиця 2.2
Споживання молока і молочних продуктів у домогосподарствах у 1999-2000 рр. (в середньому за місяць в розрахунку на одну особу), кг

ДомогосподарстваКіровоградська область
Україна,
2000 р.
1999 р.
2000 р.Всі17,717,414,9у тому числі:у міських поселеннях16,116,214,7у сільській місцевості19,819,115,4
Рівень споживання молочної продукції найвищий у домогосподарствах з двома дітьми: у 2000 р. - 14,6 кг у розрахунку на одну особу в середньому за місяць, у 1999 р. - 18,2 кг (таблиця 2.3) [20, стор.93; 21,стор.111].

Таблиця 2.3
Споживання молока і молочних продуктів у домогосподарствах Кіровоградської області з дітьми залежно від числа дітей у їх складі у 1999-2000 рр. (в середньому за місяць в розрахунку на одну особу), кг

Рік
Всі домогосподарства з дітьмиу тому числі з чисельністю дітейоднадвітри і більше199915,013,718,28,6200014,114,014,611,7
У домогосподарствах без дітей рівень споживання молочної продукції коливається в залежності від кількості осіб та їх віку і є найвищим у тих сім'ях, всі члени яких перебувають у непрацездатному віці. Це пояснюється високою споживчою цінністю молокопродукції при відносній дешевизні, і свідчить про те, що зазначені продукти входять до розряду основних продуктів харчування та відіграють ключову роль у вирішенні продовольчої проблеми (таблиця 2.4) [20, стор.95; 21, стор.113; 22, стор.295].

Таблиця 2.4
Споживання молока і молочних продуктів у домогосподарствах без дітей залежно від їх складу у 1999- 2000 рр. (в середньому за місяць в розрахунку на одну особу), кг

Домогосподарства без дітейКіровоградська областьУкраїна,
2000 р.1999 р.2000 р.Всі домогосподарства20,520,619,9з них: з однієї особиу працездатному віці24,020,322,4у непрацездатному віці23,624,223,4з двох і більше осіб:всі у працездатному віці
18,5
18,5
17,9у працездатному та у непрацездатному віці
16,0
16,4
17,9всі у непрацездатному віці
23,8
22,8
21,5
В сукупності домогосподарств, у складі яких є працюючі особи, рівень середньодобового споживання молочних продуктів поступово скорочується із збільшенням чисельності працюючих осіб. Отже, попит на зазначені продукти зростає із зниженням доходів населення. Це стосується, передусім, попиту на питне молоко та кисломолочні продукти, оскільки попит на тверді сири, масло, йогурти збільшується при підвищенні платоспроможності громадян і, перш за все, міського населення. Залежність між споживанням молокопродуктів і наявністю та чисельністю працюючих осіб у складі домогосподарств відображена в табл. 2.5 [20, стор.96; 21, стор.114; 22, стор.296].

Таблиця 2.5
Споживання молока і молочних продуктів в домогосподарствах у 1999-2000 рр. залежно від наявності та чисельності працюючих осіб у їх складі (в середньому за місяць в розрахунку на одну особу), кг

ДомогосподарстваКіровоградська областьУкраїна,
2000 р.1999 р.2000 р.Домогосподарства, де є працюючі особи
16,5
15,7
16,3у т.ч з чисельністю працюючих осіб:одна17,816,216,5дві15,315,716,3три і більше15,213,315,9без працюючих осіб21,021,219,9
Попит на молочні продукти відображає рівень їх споживанн