Ви є тут

Підвищення ефективності функціонування видавничо-поліграфічного комплексу регіону

Автор: 
Назарова Людмила Іванівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U003002
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОЦІНКА ФУНКЦІОНУВАННЯ
ВИДАВНИЧО-ПОЛІГРАФІЧНОГО КОМПЛЕКСУ РЕГІОНУ

2.1. Аналіз матеріально-технічної бази і її вплив на конкурентоспроможність видавничої продукції видавничо-поліграфічного комплексу Донецького регіону

Для аналізу обраний видавничо-поліграфічний комплекс Донецької області внаслідок того, що тут мешкає 10 відсотків населення України, виробляється 25 відсотків ВВП України, велике число провідних промислових підприємств, підприємств і організацій, що "обслуговують" промисловість, розвинута економічна і супутня ринкова інфраструктура. На прикладі регіону можна говорити про зростання економічного потенціалу.
По-перше, прогресуючими темпами здійснюється іноваційно-інвестиційна діяльність, що спрямована на забезпечення технологічного відновлення виробництва, створення технопарків і технополісів.
По-друге, має місце розвиток конкурентного середовища шляхом підтримки малого і середнього бізнесу. Цьому сприяють і відповідні нормативні акти Антимонопольного комітету України, що детально регламентують здійснення економічної концентрації.
По-третє, проводиться реструктуризація підприємств (особливо в малих містах області), як можливість адаптації до ринку (зміна в структурі форм власності, оцінка діяльності підприємств, що змінили форму власності, перспективи їхнього розвитку, шляхи поглиблення реструктуризації).
По-четверте, здійснюється комерціалізація діяльності підприємств недержавного і державного секторів для одержання комерційного ефекту і використання його для розвитку.
Отже, у Донецькій області необхідно розвивати і розширювати ринок видавничої продукції, створювати умови для підвищення її конкурентоспроможності.
Частку видавничої продукції і послуг ВПК на ринку товарів і послуг Донецької області можна визначити за питомою вагою реалізації видавничої продукції і послуг ВПК. У 2004 році цей показник складав близько 3 % загального регіонального ринку товарів і послуг (рис. 2.1), що свідчить не про зменшення виробництва і реалізації видавничої продукції, а про постійне збільшення виробництва всіх товарів і послуг в області.
Рис. 2.1. Динаміка реалізації видавничої продукції на загальному регіональному ринку за 1991-2004 роки, %

При цьому ВПК прагне зберегти свою нішу на регіональному ринку товарів і послуг в умовах постійної конкуренції шляхом розширення кола споживачів кінцевого продукту - видавничої продукції за умови її конкурентоспроможності.
За 1991-2004 роки частка ринку видавничої продукції регіону зменшилася в 4 рази. Разом з тим, частка видавничої продукції в товарній структурі ринку неоднорідна (відбуваються позитивні зміни в номенклатурі - з'являються нові види продукції).
ВПК Донецької області в 1991 році складали:
- близько 100 поліграфічних підприємств (32 державні друкарні: у кожнім великому місті і районі області по однієї, головним завданням кожної було друкуванні газети відповідних місцевих органів влади; підприємства відомчої поліграфії і вузівські друкарні). У 1995 році скоротилася кількість відомчих і вузівських друкарень, що було обумовлено економічною ситуацією, разом з тим кількість підприємств поліграфії досяглася 150.
- 2 видавництва - Всеукраїнське державне багатопрофільне видавництво "Донбас" і видавництво "Радянська Донеччина". 90-і роки ознаменовані створенням безлічі підприємств книговидання. У період дефіциту книжкової продукції близько 10 підприємств перевидавали великими тиражами відомі добутки (при чому, багато хто з них друкувався в Росії) і видавали популярні в той час "жіночі романи". Але як швидко виникали подібні підприємства, так швидко вони і зникали з видавничого ринку, і до кінця 90-х років 60 % таких підприємств ліквідувалися або зайнялися іншим видом діяльності.
- близько 100 підприємств книгорозповсюдження, при цьому мова йде безпосередньо про спеціалізовані книгарні. За 1991-2001 роки їхня кількість у регіоні зменшилася в 10 разів, але разом з цим поширенням видавничої продукції зайнялася велика кількість приватних підприємців. Ігнорування специфіки книговидання, що поєднує три технологічно зв'язані ланцюжки - видання, надання поліграфічних послуг і книгорозповсюдження - відрив останньої від двох перших і передача в комунальну власність з наступною комерціалізацією книжкових підприємств, призвели до негативних наслідків. Державну мережу книгорозповсюдження поступово змінили приватні підприємства, а об'єднання "Донецьккнига" у 2002 році було юридично ліквідоване (фактично - у 1996 році).
Як уже відзначалося, особливістю ВПК є те, що 50 відсотків підприємств комплексу до 1991 року були державною власністю і на початку 90-х років знаходилися в скрутному стані через те, що не пристосувалися ще до нових умов господарювання. Важке економічне становище призвело до зниження рівня виробництва і, отже, до фінансової неспроможності підприємств, деякі з яких припинили свою діяльність.
Практика свідчить, що якщо в 1997 році устаткування на підприємствах ВПК області в цілому було завантажено на 50 відсотків, у тому числі на 40-50 відсотків у виробництві газет і на 30 відсотків у виробництві книг, то в 2001 році завантаження складало в середньому 90 відсотків.
У 1997 році на окремих підприємствах комплексу спостерігалася складна фінансова ситуація (особливо це стосувалося заборгованості із виплати заробітної плати) через погашення кредитів, отриманих під закупівлю комп'ютерної техніки, а також через замовників, що вчасно не розраховувалися за отримані послуги та товари.
У 1998 році поліграфічний парк ВПК регіону складався приблизно зі 100 складальних машин, 100 плоскодрукарських, 8 газетних ротаційних, термін експлуатації яких налічував кілька десятків років, а самі машини морально і фізично застаріли. У цей період на провідних підприємствах була проведена ліквідація "гарячого" набору - 19 підприємств комплексу відійшли від шкідливого виробництва. Через нестачу коштів на придбання офсетних машин були проведені техніко-еко