Ви є тут

Адаптаційно-резервні можливості здорових дітей молодшого шкільного віку та метаболічна корекція їх порушень.

Автор: 
Костенко Алла Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U001676
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МАТЕРІАЛИ ТА МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ

Для виконання поставлених завдань було проведено скринінгове обстеження 1320 дітей віком від 6 до 9 років, які відвідували середні школи №№1 та 17 м.Києва.
В основу проведення медичних оглядів школярів покладено комплексний підхід: індивідуальну оцінку стану здоров'я дитини загальним лікарем-педіатром, вузькими спеціалістами, оцінку функціонального стану організму. Враховувались також дані дитячих поліклінік за формою 112-у. Огляд спеціалістів був доповнений інструментальними та лабораторними обстеженнями, що підвищувало надійність клінічної діагностики.
Результати клінічних обстежень дітей заносили до комп'ютеру з формуванням бази даних для подальшого математично-статистичного аналізу.
При комплексній оцінці стану здоров'я дітей за даними профілактичного огляду були використані критерії: наявність або відсутність на момент огляду хронічних захворювань; рівень функціонального стану основних систем організму; ступінь опору організму несприятливим впливам; рівень досягнутого фізичного розвитку і ступінь його гармонійності.
Залежно від характеру і ступеня вираженості захворювань і найбільш розповсюджених відхилень у стані здоров'я діти були розподілені на 5 груп здоров'я: 1 група - здорові з нормальним розвитком і нормальним рівнем функцій; 2 група - здорові, які мають функціональні і деякі морфологічні відхилення, а також знижений опір до гострих і хронічних захворювань; 3 група - діти, хворі хронічними захворюваннями у стані компенсації із збереженими функціональними можливостями організму; 4 група - діти хворі хронічними захворюваннями у стані субкомпенсації із зниженими функціональними можливостями; 5 група - діти, хворі хронічними захворюваннями у стані декомпенсації із значно зниженими можливостями організму.
До групи дітей, які часто та тривало хворіють, були віднесені діти, схильні до частих респіраторних захворювань у зв'язку з транзиторними відхиленнями у захисних системах організму і не мають стійких органічних порушень [46].
Амбулаторне спостереження та клінічне обстеження проводилось на базі відділу медичних проблем здорової дитини та преморбідних станів ДУ "ІПАГ АМНУ" та в дитячій поліклініці №3 Дитячої клінічної лікарні №9 м.Києва.
Виходячи із завдань нашого дослідження, для обстеження були відібрані 238 практично здорових дітей (1-2 групи здоров'я), які на момент огляду були здоровими.
Розробка отриманих даних про захворюваність проводилась з урахуванням віку та статі відповідно з рекомендованою ВОЗ Міжнародною статистичною класифікацією хвороб і проблем, пов'язаних із здоров'ям, десятого перегляду (МБК-10) [113].
Вибір методів спеціального поглибленого обстеження серцево-судинної системи, вегетативного гомеостазу, морфо- та психофізичних особливостей розвитку визначався задачами роботи і був проведений у 238 дітей 1-2 груп здоров'я, які були відібрані серед всіх обстежених дітей після проведення комплексного клініко-лабораторного обстеження (табл.2.1).
Для оцінки рівня фізичного розвитку було використано метод розподілу за перцентилями, які ґрунтуються на непараметричних методах оцінки показників [50]. За допомогою перцентильних кривих оцінювали розміри тіла, масу, охватні ознаки.
Для оцінки гармонійності фізичного розвитку використовували індекс Пушкарьова [142], який побудований на залежності величин росту від величини маси тіла та околу грудної клітини з урахуванням гетерохронізації розвитку дітей:
де L - довжина тіла в см; P - маса тіла в кг; T - окіл грудної клітки в см; K - коефіцієнт гетерохронності розвитку.

Таблиця 2.1 - Методи обстеження та кількість дітей, які знаходились під спостереженням
Методи обстеженняКількість дітей, абс.ч. (%)ВсьогоХлопчикиДівчаткаАнтропометричні дослідження238124 (52,1)114 (47,9)Визначення соматотипу238124 (52,1)114 (47,9)Ехокардіографія197112 (56,9)85 (43,1)Кардіоінтервалографія зі спектральним аналізом варіабельності ритму серця254132 (52,0)122 (48,0)Визначення рівня фізичної підготовленості217123 (56,7)94 (43,3)Визначення рівня фізичної працездатності217123 (56,7)94 (43,3)Визначення рівня адаптаційно-резервних можливостей238124 (52,1)114 (47,9)Проведення комплексної оцінки ефективності профілактично-оздоровчого методу нормалізації адаптаційних можливостей організму10468 (65,4)36 (34,6)
Для кожної статево-вікової групи існують розраховані сучасні значення коефіцієнта за регіональними антропометричними даними (по м.Києву) за середніми показниками фізичного розвитку і за перцентильними стандартами (табл.2.2).
За результатами оцінки гармонійності фізичного розвитку дитячого організму визначали направленість морфологічного розвитку (табл.2.3), а саме, соматотип: пікноїд, нормостеноїд, астеноїд (за Пушкарьовим, 1983), або макросомальний, мезосомальний та мікросомальний.

Таблиця 2.2 - Коефіцієнти гетерохронного морфологічного розвитку за центильними стандартами (за даними Маковкіної Ю.В., Квашніної Л.В., 2002)
Вік, рокиДівчаткаХлопчики61.0580.99971.0651.01581.0901.08191.1121.086
Таблиця 2.3 - Оцінка гармонійності фізичного розвитку за індексом Пушкарьова
ПоказникПікноїднийНормостеноїднийАстеноїднийДисгармонійний розвитокГармонічний розвитокДисгармонійний розвитокІІ ступінь відхиленняІ ступінь відхиленняІ ступінь відхиленняІІ ступінь відхиленняІндекс
Пушкарьова79 і менше80-9495-110111-125126 і більше
Індекс функціональних змін (ІФЗ) організму оцінювали за формулою:

ІФЗ=0,011·ЧСС+0,014·САТ+0,008·ДАТ+0,014·вік+0,009·маса-0,009·ріст-0,27

де ЧСС - частота серцевих скорочень; САТ - систолічний артеріальний тиск; ДАТ - діастолічний артеріальний тиск.

Середня величина ІФЗ для хлопчиків і дівчаток 6-9 років складає 1,87±0,02 бали. Для дітей молодшого шкільного віку нами були вперше розраховані величини ІФЗ [73], які коливалися у межах від 1,04 до 2,80. Сигмал