Ви є тут

Міжнародна конкурентність національної економіки: способи оцінки та шляхи посилення

Автор: 
Шлюсарчик Богуслав
Тип роботи: 
Дис. докт. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0506U000030
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДЖЕРЕЛА КОНКУРЕНТНОСТІ У СВІТЛІ ТЕОРІЇ
МІЖНАРОДНОЇ ТОРГІВЛІ
2.1. Пропозиційні джерела конкурентної переваги у теоріях міжнародної торгівлі
Теорія міжнародної торгівлі визначається як збірка узагальнень, які стосуються
розвитку торгівлі і пов’язаних з нею вигод. Дотеперішні теорії можна
класифікувати за різними критеріями, а саме [56, c.10–16]:
1) критерій належності до певної школи: меркантилістичної, класичної,
неокласичної або сучасної;
2) методологічний критерій (тобто цілі і методи аналізу) поділу теорії на
позитивну (описову) і нормативну;
3) критерій науковості і логічної відповідності прийнятих положень та
сформульованих принципів (прав), який дає змогу здійснювати поділ теорії згідно
критерію предметної сфери теоретичних узагальнень, тобто охоплювати міжнародну
торгівлю в цілому (до міжнародного обороту ресурсів, напівфабрикатів, готових
промислових виробів та їх груп, підгруп і складових частин), а також
міжнародний оборот окремих груп товарів (наприклад, промислових товарів);
4) критерій емпіричної верифікації, за яким вирізняються: теорії, що
формулюються передусім з метою охопити основні закони, які регулюють
міжнародний економічний обмін, і теорії, що відповідають вимогам емпіричних
досліджень, тобто такі, в яких легко провести верифікацію їх основних принципів
та визначити ступінь їх відповідності до конкретних реалій даної течії або ж
міжнародного обміну в цілому [192];
5) критерій способу розуміння передумов розвитку міжнародного обміну з точки
зору:
– теорій, які пояснюють міжнародну торгівлю наявністю різниці у забезпеченості
виробничими факторами;
– теорій, що експонують значення зближених рівнів економічного розвитку,
індивідуальних доходів та подібності смаків населення різних країн;
– теорій, які пояснюють міжнародну торгівлю як функцію збільшення кількості
населення і рівня національного доходу в окремих державах (так звану школу
соціальної фізики),
6) критерій джерел компаративних і конкурентних переваг як на мікро-, так і на
макроекономічному рівні, згідно якого теорії міжнародної торгівлі можна
поділити на такі, що:
– вбачають згадані переваги у сфері виробництва;
– шукають джерела переваг у сфері циркуляції;
– показують різницю у рівнях економічного розвитку як головну передумову
споживання, торгівлі і одержання вигоди від участі у міжнародному поділі
праці.
Синтетичний поділ теорії міжнародної торгівлі за останнім критерієм,
представлений у табл.2.1.
Таблиця 2.1
Класифікація теорій міжнародної торгівлі
Теорія
Основні передумови розвитку торгівлі та джерела досягнення конкурентних переваг
Суб’єкти міжнарод-ної торгівлі
Висвітлення торгівлі на підставі чинників пропозиції або попиту
1. Теорія абсолютних витрат
абсолютні різниці вироб-ничих витрат
держави
чинники пропозиції
2. Теорія відносних витрат:
а) sensu stricto (стисла)
б) теорія реальних витрат
відносна різниця витрат і
продуктивності праці
відносна різниця так зва-них реальних витрат
держави
держави
чинники пропозиції
чинники пропозиції
Продовж. табл. 2.1
в) теорія альтернатив-них витрат
відносна різниця так зва-них альтернативних вит-рат
держави
чинники пропозиції
3. Теорія багатства ресурсів
різниця з точки зору кіль-кості і якості виробничих витрат
держави
чинники пропозиції
4. Теорія переваги, що виникає із забезпеченості
різний рівень забезпече-ності товарами і виробни-чими чинниками
держави
чинники пропозиції
5. Неотехнологічні теорії
а) прибутку від масштабу
б) технологічної ніші
в) циклу життя товару
різниця витрат за рахунок прибутку від масштабу виробництва
володіння певними товарами, досвідом і т. д.
прояв фази життя товару
держави, підприєм-ства
держави, підприєм-ства
держави, підприєм-ства
здебільшого чинники про-позиції
здебільшого чинники про-позиції
здебільшого чинники про-позиції
6. Теорія подібності преференцій
прояв подібності і різниці рівня індивідуальних до-ходів
держави-споживачі
чинники попиту
7. Теорія диференціа-ції товарів
диференціація властивос-тей товарів
держави, підприєм-ства
здебільшого чинники по-питу
8. Теорія внутрішньо-галузевої торгівлі
диференціація витрат і якості товарів
підприєм-ства-спо-живачі, держави
чинники по-питу та про-позиції
9. Теорія відносної вигоди від різниці в рівнях економічного розвитку
диференціація рівня ціно-вої та позацінової конку-рентності
держави, підприєм-ства
здебільшого чинники про-позиції
10. Синтетичні теорії
диференціація економіч-ного рівня, рівня конку-рентності, забезпеченості
чинниками і т. д.
групи держав, держави, підприєм-ства-спо-живачі
чинники про-позиції та по-питу
Першою, досить глибоко розвинутою, теорією міжнародної торгівлі є теорія
абсолютної вартості, сформульована А. Смітом у 1776 р. в трактаті “Дослідження
природи причин багатства народів” [45]. На думку А. Сміта, передумовою розвитку
обміну і основою міжнародної спеціалізації і одночасно джерелом вигоди від
міжнародної торгівлі є прояв безжалісної різниці у вартості виробництва у
різних країнах, яка вимірюється витратами праці. Якщо певна країна А має
абсолютну перевагу, тобто випускає матеріальне благо Х більш ефективно (а
значить з меншими витратами), ніж країна В, а в свою чергу країна В випускає
більш ефективно матеріальне благо Y, то обидві країни можуть одержати вигоду
від спеціалізації виробництва – країна А повинна продукувати тільки благо Х, а
країна В благо Y – і обміну між собою всього або частини глобального
виробництва.
Отже, розвиток міжнародного поділу праці, згідно з формуванням абсолютної
переваги у витратах виробництва, на думку А. Сміта, є умовою кращого
використання основного ресурсу, яким є людська